Evig sommar med Gyllene Tider

Vid Per Gessles konsert på Sjöhistoriska i fjol tyckte jag mig förstå en del av fenomenet Gessle och Gyllene tider. Konsertområdet var packat intill bristningsgränsen, och det var folk i nästan alla åldrar, alltifrån grånade föräldrar till unga barnfamiljer med picknickkorg, ned till de sedvanliga kringirrande, överförfriskade tonåringarna.Gessles låtar är folkkära, de appellerar liksom till alla, till dem som varit med sedan Gyllene tider slog igenom för 25 år sedan, och som känner ett nostalgiskt sug i Gessles evigt somriga popdängor, men också till den riktigt unga poppubliken.Det första intrycket av det nya Gyllene tider-albumet är att allt är sig likt. Det här är inget band som försöker ²mogna² eller bli mer seriöst. Stilmedlen är givna, i en gladlynt naiv melodipop som blickar bakåt på 60-talet, alltjämt med Göran Fritzons skumpande Farfisaorgel i en central roll.Samtidigt har Gyllene tider, liksom Gessle som soloartist, en betydligt högre charmfaktor än projektet Roxette. Det nya albumet bygger mycket på livetagningar i studion nere på Österlen, lite ruffigt och en del missar här och var, men med en värme i gruppspelet som Roxette aldrig kom i närheten av. Det är sympatiskt.Här finns förvisso sommarpop som är så publiktillvänd och allsångsvänlig att det känns misstänkt, som i Solsken (som förvisso utspelas på hösten). Liksom en ska-gungande dänga typ Tuffa tider, som skulle kunna vara en remake av Flickorna på TV 2. Alltmedan ett fartigare spår som Ta mej? nu är jag din! bär tydliga ekon av California sun, eller Tylösand som den hette i Gyllene tiders version.Men tar man det rätt, som musikalisk sommarkonfekt, är detta ett trivsamt och upplyftande album, på sitt naiva sätt. I Per Gessles kärleksskildringar blir det sällan några riktigt hotfulla moln på himlen. Tilltalet känns fortfarande smågulligt pubertalt, på enkla pigtjusarharmoniers grund t ex i Du måste skämta. Även om ett lite djärvare anslag kan höras i Nere på gatan.Och så kan man njuta av stilsäkra detaljer som de Byrds-ringande gitarrerna och en del Beatlesinfluenser, men även inslag av mer pådrivande garagepop, som t ex Ande i en flaska. Och det är då jag tycker bäst om Gyllene tider, när de släpper Lasse Berghagen-komplexet.

Kultur och Nöje2004-06-11 00:24
3
Gyllene tider|Finn 5 fel (Elevator/EMI)
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!