Eva Ingemarsson gästspelar i Uppsala
En renovering och en vattenläcka har tagit Moderna dansteatern till Uppsala. På onsdag ställer sig dansaren och koreografen Eva Ingemarsson och den unga duon Lula på Stadsteaterns scen.
Dansaren och koreografen Eva Ingemarsson är lite av en nestor på dansscenen i Göteborg. Nästa onsdag dyker hon upp på Uppsala Stadsteater i den självbiografiska föreställningen Tesoro.
Foto: Niklas Rydén
- Uppsala Stadsteater kom som en räddande ängel, säger Titti Grahl, pressansvarig på Moderna dansteatern.
Dubbelföreställningen med den rutinerade dansaren och koreografen Eva Ingemarsson och den unga duon Lula är enligt Titti Grahl ett utmärkt tillfälle för alla mindre vana betraktare att stifta bekantskap med vad modern dans kan innebära.
- Eva Ingemarsson är en slags nestor i Göteborg. Det är första gången på länge som hon dansar i sin egen koreografi och hennes föreställning Tesoro är verkligen dans och har ett budskap som är lätt att ta till sig. Hon blandar gärna ljus, ljud, bild och projiceringar och införlivar dem i dansen på ett naturligt sätt. Det är mycket vackert att titta på. Och Lula är mer klubbetonade och riktar sig kanske mer till en yngre publik.
De två delföreställningarna har olika karaktär men förenas möjligen i en förkärlek för det drömska. Lula, som består av Fredrika Byman Moberg och Soledad Howe, har i Hay banda hämtat rörelser från allt som inte är dans, som konserter, filmiska rörelsemönster och liknande, medan själva utgångspunkten i Eva Ingemarssons Tesoro är det egna drömmandet.
- Tesoro betyder ungefär skatt. Föreställningen bygger på en rad drömmar som jag har tecknat ned. Tillsammans med regissören Victoria Brattström valde jag ut tio drömmar, och första gången vi träffades spelade jag in det jag berättade för henne, och sedan skrev hon ut det jag sade, och så fick jag repa in mig själv med betoningar och allt, det var ganska svårt, säger Eva Ingemarsson, som i föreställningen delar scen med två filmade upplagor av sig själv, vilket hon tycker har varit en intressant erfarenhet.
- Det var inte så att jag kände att de var jag, utan de fick snabbt ett eget liv och det blev interaktion och kommunikation. På scenen finns tre kuber som jag dansar i och kring. Dessutom läser jag upp en rad registerord. Det är många lager, men ändå ganska konkret i allt det drömska.
Moderna dansteatern c/o Uppsala Stadsteater, onsdag 16 april.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!