Ett konstnärskap med balans och värdighet
Somliga konstnärer lämnar sina tydligaste avtryck i det offentliga rummet. Leo Janis Brieditis var en sådan konstnär. I hans hemstad Uppsala liksom på en rad orter runt om i landet finns skulpturer signerade den Lettlandsbördiga Brieditis.
Leo Janis Brieditis 1922-2007.
Foto: Dick Pettersson
Född i Riga 1922 fick Brieditis sin grundläggande konstnärliga utbildning vid Konstakademien där, studier som han sedan kompletterade vid Kungl konsthögskolan i Stockholm och vid Uppsala universitet. Leo Janis Brieditis, bosatt i Sverige sedan 1945, var således en både praktiskt och teoretiskt synnerligen välutbildad konstnär med kunskaper som han omsatte i en rad olika tekniker som måleri, grafik och framför allt skulptur.
Det är också som utövare av den i dag inte särskilt frekvent förekommande genren skulptur som man mest minns Brieditis. Han var en god representant för en klassisk modernism med de geometriska grundformerna som sin främsta formrekvisita. Hans skulpturer samspelar alltid med självklar auktoritet med den arkitektur och det offentliga rum där han ofta kom att arbeta.
Med ett huvudsakligen abstrakt formspråk och en utpräglad känsla för form, volym och inte minst rytm och rörelse skapade Brieditis verk som måste beskrivas som varsamt tidlösa. Skulpturen Ringars spel vid Fyrishov i Uppsala är ett utmärkt exempel på hans förmåga att ansluta till en befintlig arkitektur och en miljös karaktär utan att förlora sin egen konstnärliga dialekt. Liknande exempel på Brieditis gedigna konstnärskap finns exempelvis i Badhusparken i Falkenberg där hans spiralformade skulptur Ätran i blankt stål står uppställd. Stockholm, Norrtälje, Kalmar och Jönköping är andra orter där Leo Janis Brieditis har berikat stadsrummet med sina verk. Han är representerad på Moderna museet och Uppsala konstmuseum samt i flera andra museer samt kommunala och privata samlingar i Sverige och utomlands.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!