Eric Hallströms målningar ställs ut i Bror Hjorths Hus
Konstnärerna Eric Hallström och Bror Hjorth var generationskamrater. Nu ställs målningar av Eric Hallström ut på Bror Hjorths Hus i Uppsala. Det är första gången sedan 80-talet som det görs en separatutställning med hans konst.
Ylva Hillström och Mattias Engström hänger tavlor.
Foto: Rolf Hamilton
Ylva Hillström, som annars är anställd på Moderna Museet i Stockholm och Mattias Enström, som arbetar på Bror Hjorths Hus, har ställt samman utställningen efter en egen idé. De har arbetat som museiguider båda två i Bror Hjorths Hus och skrivit en del om Bror Hjorth. I det arbetet har de kommit i kontakt med Eric Hallströms verk.
- Förutom att han var en bra målare hade han också en stor berättarglädje. Precis som Bror Hjorth strävade han verkligen efter att bottna i sin konst, att det som målades skulle vara innerligt känt, säger Ylva Hillström.
- Han var mycket personlig i sina bilder, men däremot inte privat. En del figurer återanvände han, de blev en sorts markörer som han flyttade om i nya scenerier, säger hon och visar hur paret från Eric Hallströms mest kända målning På ön, kan ses ur en annan vinkel på målningen Sommardag i Haga.
Eric Hallström och Bror Hjorth träffades i Stockholm som konstskoleelever. Tillsammans startade de Galleri Färg och Form och hade sin första gemensamma utställning där 1932.
- När Bror Hjorth kom till Stockholm imponerades han av Eric Hallströms kunskaper om samtida måleri i exempelvis Frankrike. Hallströms pappa var också konstnär, så han hade börjat lära yrket redan som liten pojke, berättar Ylva Hillström.
Eric Hallström och hans syskon undervisades i hemmet som barn och fick inte vara så mycket. Fadern höll allt därhemma i strama tyglar och blev med tiden mentalsjuk.
Men någon biografisk, renodlat retrospektiv utställning har Ylva Hillström och Mattias Enström inte velat göra.
- Vi vill lyfta fram hans måleri och de bilder vi tyckte var mest intressanta, där han fångat och skapat stämningar, säger Ylva Hillström.
Eric Hallströms måleri brukar delas in i tre perioder. Under den första perioden, under 1910-talet, var hans målningar naivistiska och berättande. En enda målning finns med från konstnärens andra period, under 1920-talet. Då målade han i en något stramare stil, ofta med motiv från resor. Bilden som är med på utställningen har ett drömskt motiv från Venedig.
- Under sin tredje period, under 30 och 40-talet, återvänder han till det naivistiska och berättande, men är mer expressiv och generösare med färg, säger Ylva Hillström.
- Han skildrar också barnen mer i bild. Själv fick han nio stycken.
Utställningen pågår till och med 23 januari på Bror Hjorths Hus. Därefter åker den vidare till Länsmuseet i Gävleborg, där den visas under våren, och i sommar kan den ses på Jönköpings läns museum.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!