Det är mycket på gång på Uppsala stadsteater. En fullspäckad höst väntar, där inte minst 60-årsjubileet kommer att stå i fokus. Teaterchef Linus Tunström lovar, förutom en spännande höstrepertoar, att servera Uppsalaborna en 60 meter lång tårta, serverad av, om inte 60, så åtminstone ett stort antal av teaterns skådespelare.
Servering kommer att ske 1 oktober på Stora Torget. 17 december kommer man också, i Tunströms egen regi, att ha premiär på en specialskriven födelsedagsföreställning som bygger på barns föreställningar om hur det var att leva 60 år tillbaka i tiden och hur det kommer att se ut lika många år fram i tiden.
Men innan dess är frågan om inte mycket på teatern kommer att domineras av den beryktade regissören Andriy Zholdak som gör en scenversion av Klaus Manns roman Mefisto. Zholdak, känd över hela Europa för sina experimentella och utmanande föreställningar, gör sin Sverigedebut med Mefisto. Berättelsen om skådespelaren Hendrik Höfgren som säljer sig till nazistpartiet för karriärens skull har bearbetats av Zholdak och blir med säkerhet en av årets scenupplevelser.
Huvudpersonen Höfgren har delats upp i två roller, en slags multipel personlighet. Victor Trägårdh och Eli Ingvarsson gör var sin sida av samma person.
- Det är två helt olika karaktärer i samma person, säger Eli Ingvarsson. Det är roligt att jobba med de kontrasterna. Vi leker med och bråkar om samma roll. Privat kan det vara skönt att dela på rollen. Vi stöttar varandra väldigt mycket.
Höstens första premiär blir dock Bertolt Brechts berömda Tolvskillingsopera. En verklig milstolpe i teaterhistorien. Där får publiken uppleva en blandning av opera, operett och kabaré. Regissör Dennis Sandin beskriver Brechts pjäs som en spegling av ett kapitalistiskt system där det handlar om att äta eller att ätas.
- Det är många amoraliska människor i pjäsen, säger Sandin. Men när människor är riktigt amoraliska blir det också riktigt roligt.
På lilla scenen inleds hösten med ”humoristisk dödsångest” när regissören Ada Berger återvänder till stadsteatern efter succén häromåret med Filippa Bark och döden. Liemannen spelar också en avgörande roll i den nya relationskomedin, Lagom nära döden, denna gång i Staffan Westerbergs gestalt, som dock lovar att vara en ovanligt fin och vänlig död.
En av höstens mest emotsedda premiärer är givetvis Elsie Johanssons Hjärterhus, med vilken Johansson, vid 80 års ålder, debuterar som dramatiker. Pjäsen handlar om två gamla barndomsvänner som i ett erotiskt möte återser varandra i livets slutskede. Tunström vittnar om att stark kärlek uppstått mellan den unga regissören Sunil Munshi och den något äldre Johansson. Premiär blir det 22 oktober.
Spelårets sista stora föreställning blir Romeo och Julia, där särskilt fokus kommer att ligga på Julias karaktär, ur vilkens perspektiv pjäsen kommer berättas. Rollen som Julia görs av Maria Sundbom, som senast kunde ses i en annan klassisk roll; Osvald i Ibsens Gengångare. Romeo görs av ett för Uppsalapubliken nytt ansikte, Jens Nilsson. Regisserar gör Kajsa Giertz och en uppsättning med mycket rörelse och musik utlovas.
Utöver detta blir det soppteater, gästspel och ett besök av självaste Sherlock Holmes. Hela listan över premiärer finner ni här intill.