År 2012 utnämndes till ”e-bokens år”, då årets julklapp förutspås bli en läsplatta. I januari räknar förlagen med att sälja fler e-böcker än någonsin tidigare. De brittiska bokförläggarna talade sig varma om nya vinstmöjligheter och gnuggade händer i ren förtjusning. Intresset från svenskt håll var dock svalt, endast en handfull svenskar var på plats.
Stämningen påminde om ett väckelsemöte. Och kanske är det inte så konstigt. För en bransch med ständigt sjunkande vinstmarginaler ses nämligen e-boken som en skänk från ovan. Enligt e-boksföretaget Kobo har den lättillgängliga e-boken inte bara bidragit till att människor läser mer, de konsumerar också fler titlar. Mer klirr i kassan med andra ord! Inte heller verkar e-boken kannibalisera på den tryckta boken, statistik visar snarare att försäljningen av just inbundna böcker gått upp. Den riktiga förloraren är pocketboken. I USA har den tappat 55 procent.
En rapport visade också att den vanligaste e-boksläsaren är en kvinna i fyrtioårsåldern – amerikanska nota bene – som antingen yrkesarbetar eller är hemmafru.
I USA finns över en miljon boktitlar att ladda ned från nätet. Svenska e-boksleverantören Elib tillhandahåller 4 000.
Förändringar sker och bokbranschen gör sitt bästa för att hänga med. Den karismatiske Stephen Page från Faber & Faber förkunnade att bokbranschen måste omfamna förändringarna, inte motarbeta dem. Bokmarknaden är inte i kris, menade han, men den är redo för förändring. Det gäller att hänga med. Att handla, och det nu. Med en referens till den framgångsrike Don Draper i tv-serien Mad Men sa han framgång handlar om att sticka ut, inte passa in. Pages retorik – ”följ utvecklingen eller gå under” – är lika förrädisk som förtrollande, den vill få oss att tro att teknikutveckling i sig är något tvingande.
Även om de engelska och amerikanska förlagen framhävde den digitala marknadens potential verkar det finnas ett tydligt glapp mellan försäljare och läsare. Visst finns ett starkt utbud av titlar och goda distributörer, men överflödet av tekniska prylar – handdatorer, Kindles, läsplattor och I-pads – liksom de många återförsäljarna gör konsumenten förvirrad. För att citera en man i publiken: ”Varför kan ni inte förse oss med enkla lösningar?”
Den enligt mig brännheta frågan om hur mindre språkområden påverkas av litteraturens digitalisering hamnade tyvärr i skymundan. Panelen som gick under beteckningen ”International” var konferensens minsta. Lasse Winkler från Svensk Bokhandel sa lakoniskt att den svenska e-boksförsäljningen var försvinnande liten – ”but it has doubled”. I rena tal har den gått från 0.01 procent 2009 till 0,07 procent 2010, att jämföra med e-boksmarknaden i länder som USA och Storbritannien: här står e-boken för 14 procent av den totala bokförsäljningen. Men så finns det ju också många titlar att väja mellan.
En läsplatta under granen
KRÖNIKA. Konferensen om framtidens bokmarknad – FuturEBook – som nyss gick av stapeln i London var välbesökt. Fokus låg på de förändringar Boken och Förläggarkonsten väntas genomgå de kommande åren, kort sagt på den digitala boomen.
Alexandra Borg
Foto: Robin Aron
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.