En kulturell mötesplats

Mister du en så står dig tusen åter. Det ordspråket brukar inte gälla boklådorna, som blir allt mer sällsynta. I Uppsala har dock en ny butik etablerats, som till råga på allt satsar på lyrik och småförlagsutgivning.

Mats Berglund och Magdalena Långhammar bokhandlare.

Mats Berglund och Magdalena Långhammar bokhandlare.

Foto: Hans E Ericson

Kultur och Nöje2011-07-10 09:00

– Nu blir jag alldeles brydd. Är inte det här Celsiusbokhandeln?

Kvinnan har stannat upp innanför dörren och stirrar på Mats Berglund.
– Nej, det är det inte. Inte längre, får hon till svar.

Kvinnans förvåning är inte obefogad. Bokhandeln på Drottninggatan var, när Mats Berglund och Magdalena Långhammar öppnade den i november förra året, mycket riktigt en filial till nu konkursande Celsiusbokhandeln. Sedan den 21 februari är den dock frikopplad, med det nya namnet Drottninggatans bokhandel.
– Men ni fortsätter väl i samma anda? frågar kvinnan med en röst som signalerar att hon inte accepterar något annat än ett jakande svar.

Och det får hon inte heller. Drottninggatans bokhandel erbjuder, precis som Celsius gjorde, ett brett sortiment. Här är det ännu tydligare – flera småförlag har fått egna hyllor för att inte försvinna i mängden av titlar.
– Nu för tiden kan man köpa böcker nästan överallt. Coop, Rusta – det är snart bara Ikea kvar. Men det är i princip alltid samma böcker. Visst har vi också bästsäljare och listettor, men framför allt satsar vi på smala böcker som är lite svårare att få tag på, säger Mats Berglund.

Bland dem ingår de evigt krisande, tunna lyrikbanden.
– Akademibokhandeln skulle väl skratta åt en sådan satsning. Och det är kanske inte som att skära guld med kniv. Men det går. Folk gillar faktiskt att läsa lyrik.

Orsaken till att det fungerar är att de tar in så få exemplar av varje titel, förklarar han. Det kan man göra om man är en liten fristående bokhandel.
– De stora kedjorna har inte den möjligheten eftersom de måste köpa in stora kvantiteter för att tjäna på det.

Han tror på den fysiska bokhandelns framtid, och hotet från nätet tar han med ro.
– Vi måste visa vad som skiljer oss åt och vad vi är bättre på. Nätbokhandlarna har varit väldigt framgångsrika med att visa vad de är bra på: priset. Men vi har andra fördelar. Vi kan möta kunderna och erbjuda hjälp och tips. Service är inte gratis.

Han tror att den fysiska bokhandeln alltmer kommer att få funktionen av kulturell mötesplats, där det förutom bokförsäljning också kommer att erbjudas författarsamtal, bokklubbar och kanske rent av, som här, konserter.
– Vad handlar litteratur om? För mig handlar det om att reflektera. Det kan man göra själv, men man tjänar på att göra det med andra.

En ny kund anländer. Hon är på jakt efter bokställ utformade efter kända svenska författaransikten.
– De har vi inte här tyvärr, svarar Mats Berglund, ställer ned kaffekoppen och går mot telefonen. Men vänta lite så ska jag ringa en annan butik där jag tror att du kan få tag på dem…

En uppvisning av den fysiska bokhandelns konkurrenskraft?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!