En försmak av framtidens teknik

Kinect är ett hårdvarutillägg till Xbox 360, en avancerad sensor som känner av hur spelaren rör sin kropp. I teorin är Kinect överlägsen sina konkurrenter, men i praktiken är det annorlunda, enligt Michael Gill.

Det är inte svårt att ha roligt med Kinect, begränsningarna till trots.

Det är inte svårt att ha roligt med Kinect, begränsningarna till trots.

Foto:

Kultur och Nöje2010-11-22 15:00

Det är fullständigt omöjligt att missa kausalitetsföljden i de senaste fem-sex årens spelhistoria. Nintendo insåg rörelsestyrningens storhet i och med den bärbara DS-konsolens omåttliga framgång och skapade Wii, den första stationära konsolen att först och främst vara rörelsestyrd. Och den ekonomiska framgången visste ingen hejd.
Sony och Microsoft, som satsat mångmiljardbelopp på betydligt dyrare maskiner, blev fullkomligt överkörda. Fyra år efter lanseringen av Wii släpps så de konkurrerande teknikerna. Kinect, den mest originella av de båda alternativen, kommer sist.

Kinect är ett hårdvarutillägg till Xbox 360. Det är en avancerad sensor som känner av hur spelaren rör sin kropp, och låter henne på så sätt använda kroppen som ett styrdon.
Det är en utveckling från teknikerna som tidigare begränsats till att handla om att svinga golfklubbor och tennisracket.
Nu kan man nicka fotbollar, hoppa längdhopp och styra flottar ner för vilda forsar – med hela kroppen. Vid en första anblick är tekniken hur cool som helst. Men tål den en närmare inspektion?
I teorin är Kinect överlägsen sina konkurrenter. I praktiken blir resultatet det omvända.

Att sensorn känner av hur spelaren rör sin kropp bäddar för riktigt häftiga upplevelser – men tyvärr håller inte teknologin för att backa upp allt det som lovats. Den mängd information som skickas från sensorn till konsolen för att processas är för stor för att det ska kunna göras på ett tillräckligt snabbt sätt.
Det blir ett tydligt glapp mellan dina rörelser i verkligheten och de som karaktären på skärmen gör – även om glappet är mindre än förväntat. Det här begränsar teknikens användningsområden. Ett snabbt FPS, till exempel, kommer med största sannolikhet aldrig att fungera med Kinect. Men för de spelutvecklare som lär sig utveckla spelen med begränsningen i åtanke – som Harmonix gjort med fantastiska Dance Central – behöver det inte vara ett problem.
Microsofts ”Wii-dödare” släpps fyra år efter att Nintendo tagit marknaden med storm. Och visst är det tydligt att konkurrensen tvingat tekniken till nästa nivå. Men frågan är ändå om inte Kinect är före sin tid.

I en parallell dimension, där de senaste årens globala ekonomiska kris inte inträffat, hade Microsoft släppt Kinect tillsammans med en ny, mer kraftfull konsol. Där och då hade den blivit det största någonsin. Här och nu känns det mest som en halvfärdig försmak av vad som komma skall.

Kinect
Företag: Microsoft
Plattform: Xbox 360
Genre: Hårdvara
Ungefärligt pris: 1 490 kr (tillsammans med spelet Kinect Adventures)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!