En festivaltext helt utan insikt?

KRÖNIKA. Melodifestivalen är en flod utan slut, en resa utan biljett. Björn Ranelid är författare med avsikt, en artist utan utsikt. Och som kan bli helt utan röster. Skriver UNT:s Roger Berglund. Helt utan insikt?

Roger berglund, UNT-red

Roger berglund, UNT-red

Foto:

Kultur och Nöje2012-02-18 07:05
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är värt att upprepas: Svt vet vad de gör. För vi satt där igen i lördags. Åter 3,4 miljoner tittare och nytt deltävlingsrekord. Utan Thorsten Flinck.

Inte en enda skandal, högst måttligt programledarmanus och tillika mellanakter, men däremot i en hyfsad bredd bland nytt och gammalt artisteri och i genreorientering.

Det finns en del som talar för att det kan bli rekord också ikväll när cirkusen nått Leksand. Det är Björn Ranelid. Författaren, som numera uppenbart ser som en lika stor uppgift att väcka intresse kring sin egen person som att skriva böcker, gör debut i ännu ett sammanhang.

Att hamna i luven på Svenska Akademin för att sedan ställa upp i Let´s Dance och en rad andra tv-shower, känns som medvetna initiativ för att ännu mer reta upp den kulturelit som tidigare gett honom en rad priser.

Nu lägger han ett verk till på den oroshögen. Får några löpsedlar. Texter som den här. Och dig att tycka lite extra ikväll. Och Svt har lyckats med åsiktsfestivalen igen.

Ingressen ovan är förstås ett mediokert försök att lägga några ord i rad som blir till Ranelidska, det högst personliga språk som gett Björn Ranelid bokframgångar. Om det är lika framgångslikt som sångtext till eurotechno känns inte lika säkert.

”Kärleken är ett mirakel som besegrar allt

Kärleken har världens största händer men den väger ingenting

Kärleken färdas utan visum och utan pass i alla länder

Kärleken är en lekplats för barn

Kärleken - vilken kraft!

Kärleken är den första atombomben”

När sångerskan Sara Li sedan fyller i refrängerna och Björn Ranelid står som en stenstod på scen efter att ha reciterat verserna, är det nästa svårt att förhålla sig till något annat.

Möjligen påminner det om när Ann-Louise Hansson gjorde festival-come back tillsammans med Baren-Molle 2002. Resultat då var sång och tal varvat till förvirring.

Ändå är det som en helt ny genre är född. Och det är väl så Björn Ranelid vill bli ihågkommen.

Det kan förstås vara kul. En gång. Men utan minsta musikaliska ambition ska det inte bli avancemang i en musiktävling.

1

Youngblood VIDARE

Youngblood

Text och musik: Fredrik Kempe och David Kreuger.

Så här såg pojkbanden ut en gång på 90-talet. Skillnaden är att de brittiska förlagorna sjöng bättre. Men låtskrivaren Fredrik Kempe har tre vinster sedan tidigare. Och unga manliga artister når gärna framgång i sammanhanget.

2

Maria BenHajji VIDARE

I mina drömmar

Text och musik: Nanna Svensdottir och Thomas Cars.

Ska en kvinnlig debutant vidare är det här. In i tävlingen som årets webbjoker, den starkaste av det slaget någonsin. Popmelodi i halvtempo med övertygande uttryck med sångsäkerhet från många år i kör bakom världskända namn. Låten skriven av Uppsalakusinerna Nanna Svensdottir och Thomas Cars.

Så lokalpatriotism? Javisst.

3

Mattias Andréasson VARNING

Förlåt mig

Text och musik: Mattias Andréasson.

EMD sover gott men en och annan medlem kämpar med solokarriären. Blev trea med gruppen 2009 och gör här r´n´b på svenska. Inte helt vanligt. Lite som Timbuktu gjord för Radio Rix.

4

Love Generation

Just a little bit

Text och musik: RedOne, John Mamann, Jean-Claude Sindres, Teddy Sky, Yohanne Simon och Bilal "The Chef" Hajji.

Förra gången världshit-låtskrivaren RedOne bidrog till Love Generation slutade det i Andra chansen. Ett år senare är man en medlem färre men har ett bidrag i exakt samma malande dansgolvsgenre.

5

Carolina Wallin Pérez

Sanningen

Text och musik: Carolina Wallin Pérez, Michael Clauss och Martin Bjelke.

Gjort sig känd genom att sjunga Kent-covers i jazzversion. Nu personlig gitarrbaserad pop. Och det är inte alla som får börja den egna låtskrivarkarriären på allvar inte för miljonpublik.

6

Andreas Johnson - VIDARE

Lovelight

Text och musik: Andreas Johnson och Peter Kvint.

Fyra festivaler tidigare. Trea 2006, tvåa 2007, final även 2010 men också den historiska floppen med Carola 2008 när det blev missad finalplats. Nu erfarenhet och tryggt artisteri - men också en snygg stöld av Suedes Beatiful Ones i refrängen.

7

Molly Sandén VIDARE

Why am I crying

Text och musik: Molly Sandén, Aleena Gibson och Windy Wagner

Det brukar vara glatt och käckt här. Nu är det betydligt mer allvar med en r’n’b-ballad som bas. Snygga refränger men utrycket på scen kommer att avgöra allt, låten står inte för sig själv.

8

Björn Ranelid featuring Sara Li

Mirakel

Text och musik: Björn Ranelid och Fredrik Andersson

Är det på allvar när svensk littertur möter eurotechno? Björn Ranelid är alltid på allvar. Sara Li också som med refrängmelodin skulle kunna haft årets sommarhit.