En amerikansk actionthriller - från Finland
Efter fem års frånvaro från spelhyllorna återvänder nu finska Remedy Entertainment till rampljuset. Cyniske New York-polisen Max Payne har bytts mot författaren Alan Wake - och vi har testat Remedys senaste actionthriller.
Foto:
Finska Remedy Entertainment började, som så många andra av dagens stora spelföretag, som ett kompisprojekt i en förälders källare. Fem stycken unga män med höga ambitioner och egenmejslad teknisk spetskompetens bestämde sig för att göra något tillsammans. 1996, lagom till företagets första födelsedag, släppte man Death Rally - ett racingspel med uppifrånperspektiv. Spelet såldes i 250 000 exemplar och gav Remedy en stadig bas att stå på inför framtiden. I samma vända knöt man till sig en aspirerande manusförfattare vid namn Sami Järvi, en person som skulle betyda mycket för företagets framtid. Järvi hade som ambition att berätta vuxna historier och med Max Payne (släpptes 2001) skulle de finska uppstickarna - som nu vuxit till 40 anställda - visa vad det innebar. Tack vare god ekonomi och tuffa förhandlare har man lyckats hålla på sina principer. Alan Wake ser ut att vara ett spel i Max Paynes anda.
Alan Wake är ett spel med ambitionen att vara en actionthriller i klass med Twin Peaks och The Shining - popkulturella verk som Remedy referensgödslat sitt spel friskt med. Den dryga en och en halva timmen jag tillbringat med spelet lovar en linjär men välberättad historia, action blandat med spänning och deckarelement - och ett välavvägt tempo. Det blandade karaktärsgalleriet övertygar samtidigt som det märks på styrningen och ett par mindre detaljer att spelet fortfarande har ett par månader kvar till lansering. Alan Wake kan mycket väl bli ett av sommarens bästa spel - för Remedy är det nästan ett måste.
Oskari Häkkinen, ansvarig för varumärket Alan Wake, om...:
Framgångarna med Max Payne 1 och 2:- Vi hade kunnat lösa in allt där och då, aldrig mer gjort tv-spel och levt lyckliga i resten av våra liv. Men det är inte därför vi gör spel. Vi gör spel för att vi älskar det, och vi har lagt vartenda öre av de pengarna på arbetet med Alan Wake. Vi har satsat allt på det här, och förhoppningsvis kommer framgångarna med Alan Wake tillåta oss att fortsätta göra spel.
Att det tog fem år att göra Alan Wake:
- Vi trodde aldrig att det skulle ta fem år, men vad vi visste - och vad de (förläggarna, reds. anm.) visste - var att vi aldrig skulle släppa ett spel som inte var färdigt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!