Dystopi i tusch

Mitt i den svenska serieboomen ger serieskaparna Olov Redmalm och Mirelle Eriksson ut serieromanen "Wayfar".

Foto:

Kultur och Nöje2014-06-20 11:15

Här handlar det, likt i många nutidsserier, inte om något samtida analyserande utan om en dystopisk framtidsskildring tecknad med kraftiga tuschdrag. Med stöd av Uppsala kommuns kulturstipendium trycker de nu upp den andra delen av "Wayfar", ursprungligen publicerad på nätet.

– Vi har letat efter ett sätt att få ut serien i tryck, så stipendiet kom lägligt, säger Olov Redmalm.

Att publicera sina serier på nätet har blivit ett vanligt sätt för serieskapare att sprida sina verk. Webbserier läggs i princip oftast upp gratis, även om det finns vissa nättjänster där serieskapare kan ta betalt för sina alster.

Olov Redmalm, som tidigare tecknat Uppsalaserien "Red laser day", inspireras av gammal fantasy som "Star wars", regissörer som Joss Whedon och serieskapare som Lars Krantz. Han började arbeta med "Wayfar" tillsammans med Mirelle Eriksson som ett slags kreativitetsprojekt, där de båda kunde bryta mot den dåvarande serieutbildningens regler och normer.

Manuset skriver de båda serieskaparna gemensamt, sedan tecknar och tuschar Olov Redmalm själva serien där handlingen utgår från en isolerad stad som styrs av en teknokratisk regim.

– Olika grupperingar söker ta makten över staden, och serien beskriver deras respektive drömmar och rädslor, säger Olov Redmalm.

Planen är att följa upp de hittills två utgivna delarna av "Wayfar" med ytterligare fyra delar, både på nätet och i tryck.

Den 28 juni signerar Olov Redmalm och Mirelle Eriksson del ett samt nyutgivna del två av "Wayfar" på Seriezonen.

Signering

28 juni klockan 12-15 signerar Olov Redmalm och Mirelle Eriksson del ett samt nyutgivna del två av "Wayfar" på Seriezonen i Uppsala.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!