Dubbel dos Khemiri på Reginateatern

Två gånger Khemiri och Fem gånger Gud blir det när Riksteaterns uppsättning av Jonas Hassen Khemiris andra pjäs når Uppsala. För regissören Sara Giese kändes uppdraget som ett lyxjobb.

Jonas Hassen Khemiris pjäs Fem gånger Gud befinner sig på turné i Riksteaterns regi. På söndag är det dags för Uppsala. På bilden syns hela ensemblen. Från vänster Sarah Broberg, Jakob Stefansson, Gloria Tapia, David Lenneman och Hamadi Khemiri.

Jonas Hassen Khemiris pjäs Fem gånger Gud befinner sig på turné i Riksteaterns regi. På söndag är det dags för Uppsala. På bilden syns hela ensemblen. Från vänster Sarah Broberg, Jakob Stefansson, Gloria Tapia, David Lenneman och Hamadi Khemiri.

Foto: Joakim Strömholm

Kultur och Nöje2009-03-12 09:04
Författaren Jonas Hassen Khemiri är aktuell mest hela tiden. Hans romaner får fin kritik och säljer imponerande bra, och hans pjäser finner stadigt en allt större publik. På söndag får Uppsala en dubbel dos Khemiri då den turnerande pjäsen Fem gånger Gud med Jonas bror Hamadi i en av rollerna kommer till Reginateatern för tre föreställningar under lika många dagar.

I Fem gånger Gud får publiken möta den bittra dramapedagogen Rolf som försöker sätta upp en version av August Strindbergs Ett drömspel med sina motvilliga elever. Det blir väldigt lite Strindberg men desto mer drömmar, språklek och olika fiktionsnivåer som både smärtsamt och komiskt skaver mot varandra. Det senare något av författarens signum, menar regissören Sara Giese, som har satt upp pjäsen för Riksteaterns räkning.
— Det handlar om hur vi berättar oss själva och om hur orden kan skydda eller förråda oss. Pjäsen utspelar sig i en dramaklass där dramapedagogen drömmer om att göra stordåd med sina - i hans ögon - hopplösa elever på en misärskola. Alla får en chans att vara "gud" över berättelsen ett tag och kan styra pjäsen åt sitt håll. Det blir rätt många lager, och mycket humor.

För den fem personer starka ensemblen innebär Uppsalastoppet att ett långt arbete håller på att ta slut. Efter ett halvårs spelande återstår efter Uppsala bara en handfull föreställningar. Fem gånger Gud har mött övervägande positiva reaktioner från såväl kritiker som publik. Enligt Sara Giese beror det fina mottagandet på att Jonas Hassen Khemiri skriver med en ovanligt stor träffyta.
— Jag tror att många gillar pjäsen för att Jonas har ett väldigt inkluderande sätt att skriva på. Man fattar, känner sig smart och känner igen sig. Det är lättillgängligt och roligt utan att bli platt. I Fem gånger Gud jobbar han med ett slags lager på lager-dramaturgi som fördjupar, eller snarare plockar isär, berättelsen. Och så är det ju en fantastisk ensemble! När jag blev tillfrågad om att regissera gillade jag genast pjäsen jättemycket, så för mig var det ett lyxjobb, kan man säga.

I en av de bärande rollerna syns alltså författarens bror Hamadi Khemiri. Att påstå att det skulle förstärka dramatikerns närvaro i uppsättningen är möjligen en överdrift. Men ett viss biografisk dubbelhet kan den skarpögde ändå ana, så mycket vågar regissören avslöja utan att spoliera handlingen, i synnerhet som Hamadis rollfigur går under det kryptiska namnet Sanoj.

Fem gånger Gud, Reginateatern 15-17 mars.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!