Dragningskraften och samlandets konst
För första gången på tio år ställer Filippa von Krusenstjerna ut i Uppsala. Senast var i samband med att hon fick Bror Hjorths teckningsstipendium. På lördag är det vernissage för utställningen Återkomst.
Det var när hon bodde på Gotland i ett hus utan el som hon upptäckte hur kvällens värmeljus obönhörligt drog till sig nattfjärilar. Filippa von Krusenstjerna blev fascinerad av fenomenet och började samla på värmeljusen som förvandlats till dödsfällor, med förstelnade fjärilar i botten. Fjärilarna tror de flyger mot solen, men i stället möter de sin undergång.
Tankarna på samlande och i första hand av det morbida slag det innebär att samla på just insekter och fjärilar, väcktes också här. Samlandet som en annan typ av dragningskraft.
— Jag känner emellanåt en besynnerlig dragning till att samla saker. Kanske handlar det ytterst om att hålla fast vid livet, men det finns också en identitetsskapande funktion i samlandet och den dimensionen vill jag också förhålla mig till — vad är ting?
Dragningskraft i olika former är ett tema som ständigt kommer upp hos Filippa von Krusenstjerna. Genom att betrakta nattfjärilarnas beteende kom också tankarna kring människans dragning till det som gör ont, vår destruktivitet.
— Hade inte den funnits, hur hade livet sett ut då, frågar hon sig.
Hon har just börjat packa upp och satt i gång med hängningen när vi möter henne i Bror Hjorths Hus. Grafiska blad föreställande fjärilar uppspända på det typiska samlarviset utgör grunden, men hur utställningen slutligen kommer att se ut är inte helt klart. Filippa von Krusenstjerna utgår från rummet när hon bygger en utställning och då kan det bli ganska spontant.
Uppsalapubliken har inte mött henne på tio år. När hon erhöll Bror Hjorths tecknarstipendium 1996 hade hon sin senaste utställning i staden. Då studerade hon på Umeå konsthögskolas femåriga utbildning och hade varit verksam konstnär
Teckning är en deli Filippa von Krusenstjernas konstnärskap, men uttryckssätten är många. Bland annat har hon gjort scenografi för både teater och film.
— Jag hade tidigt många inriktningar, med fotografiet som grund. Teckna gör jag liksom i stället för att tänka, ofta blir teckningarna som rester av tankar eller anteckningar, säger Filippa von Krusenstjerna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!