Den ständigt virile mannen och förföraren, allas vår Don Juan, har sagt sitt. I alla fall i den uppdaterade och mera nutida versionen "Don Juan was here", som dramatikern och regissören Emma Roswall skapat för Uppsala stadsteater och som har premiär nu på torsdag den 22 januari.
– Det jag fastnade för i Molières klassiker var att jag tyckte mig se Don Juans karaktär i en rad andra roller från tv och film. Don Juan företräder en väldigt överrepresenterad mansbild som återfinns hos exempelvis James Bond, Rambo och inte minst som Barney i "How I met your mother". En sorts sagofigur med superkraften att ingenting får känslomässiga negativa konsekvenser, säger Emma Roswall.
Don Juan och alla de efterföljande reproduktionerna, eller "låtsasmänniskorna" som Emma Roswall hellre kallar dem, fick henne att fundera på den endimensionella mansbilden och hur den påverkar synen på manlighet – ja, helt enkelt den nutida mannen.
– Den här sortens mansbild tror jag kan skapa en viss förvirring när det idag samtidigt ställs helt andra krav på att mannen ska vara varm, mjuk och jämställd. Jag tror att det är viktigt att män tidigt förstår att patriarkala strukturer innehåller minst lika mycket manliga normer, säger Roswall.
I sin modernisering av dramat har Roswall istället satt fokus på Don Juans betjänt Sganarell, en ung man som blir förförd av det liv som Don Juan lever.
– Jag vill visa på är hur Don Juans handlingar börjar spegla sig i Sganarelles liv och hur han påverkas av detta, han som till skillnad mot för Don Juan är en riktig människa.
De tidigare iscensättningarna och tolkningarna som gjorts av Don Juan har varit av mera psykologisk art menar Roswall.
– Där man försökt söka förklaringar i det mörker som driver honom har jag har istället tyckt att det varit mer intressant att se mörkret som en effekt av Don Juan, säger Roswall.
Att "Don Juan was here" är Emma Roswalls debut på Uppsala stadsteater, i alla fall som dramatiker och regissör för pjäsen, verkar dock inte bekymra henne. Men så är hon också hemtam i huset efter att ha jobbat både som regi- och produktionsassistent i snart tre år.
– Jag hade den här idén som jag presenterade för Linus Tunström – och han blev intresserad, säger Emma Roswall och ler stort.
Föreställningen kommer att spelas både för en bredare publik men också kostnadsfritt för gymnasieskolorna i Uppsala.
– Det känns extra viktigt att killar, som håller på att formas till män, pratar och formulerar sig kring dessa frågor.