Producenten och initiativtagaren Thomas Magnusson vill med serien visa upp en annan bild av kyrkor och kyrkohistoria, än den vi är vana vid att se.
– Ta stockholmare till exempel - de känner ofta väl till historien bakom stora byggnader, men kanske aldrig ens har varit inne i sin närmaste kyrka. Och när de väl kommer in i en är de rädda för att röra vid något. Vi vill ändra på den överdrivet respektfulla bilden många har av kyrkor, säger Thomas Magnusson, bokförläggare och producent för Kyrkornas hemligheter.
Med författaren och tv-personligheten Christopher O´Regan som ciceron får vi i åtta delar tränga in i kyrkorummens hemligheter. Och det är en mörk berättelse som målas upp i första avsnittet, där vi bland annat får ta del av berättelsen om ett av Sveriges mest berömda ”mordfall” - mordet på kung Erik mitt i dåvarande Uppsala Domkyrka.
– Vi har rekonstruerat mordet genom att digitalt rita upp den gamla domkyrkan, som var mycket mindre och låg mitt i den dåvarande. Lite som i en kriminalserie, berättar Thomas Magnusson.
Kung Erik kom senare att helgonförklaras och bli S:t Erik, och programmet tar också upp hur man i kyrkan skapade och använde helgon. Men S:t Erik blev aldrig särskilt populär hos svenskarna - de föredrog i stället den norske S:t Olof.
Thomas Magnusson är tillsammans med Ingrid Sjöström och Ann Catherine Bonnier, båda docenter i konstvetenskap, initiativtagare till projektet Kyrkornas hemligheter. I höst kommer även deras bok med samma namn. Projektet och tv-serien har möjliggjorts med hjälp av bidrag från Kungliga Vitterhetsakademin.
– Det har traditionellt funnits en klyfta mellan akademin och svenska kyrkan, där konstvetare har suttit på sina kunskaper och kyrkan på sina. Vi vill sammanföra dessa och berätta om kyrkor som just kyrkor - en plats där folk traditionellt har kunnat mötas, betonar Thomas Magnusson.
Han prisar också valet av Christopher O´Regan som programledare.
– Tittarna älskar honom. De är vana att se Christopher O´Regan i mer glamorösa miljöer som slott och liknande, och så kommer han här in i gamla kyrkor, tittar upp i det gamla taket och utbrister ”Ah!”. Bland annat hissade vi upp honom i en kran ända upp i kupolen av Tyska Kyrkan i Karlskrona, för att han skulle kunna studera de rebusartade tecken som finns där.
Uppsala domkyrka ligger högt upp på Thomas Magnussons topplista över svenska kyrkor. Men om han måste välja en kyrka får det nog bli just Tyska kyrkan i Karlskrona.
– Det är lite som i Da Vinci-koden, med alla vindlande inskrifter.