Den här kulturen lockar i Uppsala

UNT har tidigare rapporterat om att 86 procent av Uppsala kommuns invånare anser att det är viktigt att Uppsala ses som en kulturstad. Frågan är hur medborgarna själva tillgodogör sig stadens utbud.

Maja Olsson, 19 år, går till Stadsbiblioteket för att studera. Hon är nöjd med Uppsalas kulturutbud men tror att det är värre för dem som inte har kårleg.

Maja Olsson, 19 år, går till Stadsbiblioteket för att studera. Hon är nöjd med Uppsalas kulturutbud men tror att det är värre för dem som inte har kårleg.

Foto: Hans E Ericson

Kultur och Nöje2011-02-05 07:53

I det något avlägsna rummet med cd-skivor och dvd-filmer strosar Maja Olsson, 19 år, omkring. För ett par år sedan skulle hon ha bläddrat bland plastfodralen, letat efter någonting att låna. Nuförtiden går hon till Stadsbiblioteket i Uppsala för att studera.
– Det har bara blivit så, konstaterar hon.
– Men jag gillar lokalen. Det är lugnt här.

Läser man Provos undersökning UppsalaEnkäten 2010 ser man att Stadsbiblioteket i Uppsala är den mest besökta kulturverksamheten i kommunen. 62 procent av de tillfrågade har varit där en eller flera gånger under året. Det är också den verksamhet som flest personer i åldersgruppen 18-24 år uppger sig ha besökt under året. Stadsbibliotekets chef Marie-Louise Riton är nöjd med siffrorna och ser att förra årets satsning på tematiskt riktade program för personer mellan 18 och 30 år verkar bära frukt. Besökare som Maja Olsson finns det också gott om.
– Vi har många studerande här, från gymnasiet och uppåt. Varför de kommer hit i stället för universitetsbiblioteken? Jag vet faktiskt inte. Vi kanske är mer tillgängliga.

Enligt svaren som Uppsalaborna har gett verkar man annars vara jämnt fördelade över de olika kulturverksamheterna sett till bostadsort, kön och inkomstnivå. En tendens är att personer mellan 55 och 74 år utnyttjar de offentliga kulturinstitutionerna mer än andra - minst andel 18–24-åriga besökare har, enligt enkäten, Upplandsmuseet och Biotopia – där de bara utgör sju respektive elva procent. Viktigt att påpeka är att varken nationsevenemang, biografer eller enskilda festivaler deltog i undersökningen varför det finns anledning att tro att många, i synnerhet mellan 18-24 år, söker sitt kulturella lystmäte där. Maja Olsson resonerar i alla händelser så. Och problematiserar tillståndet.
– Studentlivet lockar säkert många yngre, både med konserter och stand-up, men det kan vara svårt att hitta någonting om man inte har kårleg och är i min ålder.
Trots detta är hon nöjd med kulturutbudet i Uppsala; både Katalin och Uppsala Konsert & Kongress lyckas boka bra artister som hon annars skulle behöva åka till Stockholm för att få titta på. Men hon saknar dansföreställningar och drabbas sällan av akut teaterbegär.
– Ibland får jag känslan av att repertoaren riktar sig mer till personer i medelåldern, säger hon.

Upplandsmuseets utställningschef Tuula Autio är medveten om dippen i ovannämnda åldersgrupp. Men hon oroar sig inte utan framhåller i stället museets arbete med ungdomar i högstadie- och gymnasieåldern, vilka faller utanför undersökningsmaterialet.
– Jag tycker att ungdomarna ska få vara ifred när de är mellan 18 och 24. De vill säkert resa och roa sig på andra sätt, säger Tuula Autio.
Hon berättar att vikande besökssiffror för ovannämnda åldersgrupp är klassisk inom museivärlden.
– Sedan ser man att de kommer tillbaka när de bildat familj och blivit äldre.

Även om Uppsala stadsteater och Reginateatern uppges vara mer välfrekventerade av den postgymnasiala gruppen än Upplandsmuseet, utmärker de sig ändå med förhållandevis få besökare i Maja Olssons ålder. Detta är måhända föga förvånande och långt ifrån Uppsala-specifikt - det räcker med att besöka Dramaten och betrakta publiken för att se hur det förhåller sig – men samtidigt ställer man sig frågande till att en stad som Uppsala, med en ocean av unga att ösa ur, inte lyckas locka till sig dessa. Reginateaterns chef Paul Kessel är väl medveten om problemet och säger att de satsar stenhårt på att få en ung publik, men att staden är speciell på grund av sitt studentliv.
– Studenterna är oerhört svårfångade, de har sitt eget utbud som konkurrerar, det är nästan lite som ett parallellt universum.
Trots detta fortsätter man att arbeta hårt för att attrahera de yngre. Poetry slam, Ordsprak, skolföreställningar och workshops för gymnasieelever vittnar om detta. Ungefär en tredjedel av Reginateaterns besökare 2010 var under 26 år enligt statistik från deras egen biljettkassa.
– Det är inte bra, men inte heller så dåligt som det kunde vara, säger Paul Kessel.
Senast Maja Olsson var på teater såg hon dans.
– Jag tror att det var Cullbergbaletten på Stadsteatern, säger hon innan det är dags att återvända till studierna.

Uppsalaenkäten 2010, Provos.
Texten här...% = Antal svarande som säger sig ha besökt kulturverksamheten en eller fler gånger senaste året.

Mest besökta:
Stadsbiblioteket 62 %
Uppsala konsert & Kongress 59 %
Botaniska trädgården 47 %
Uppsala stadsteater 28 %

Minst besökta:
Uppsala konstmuseum 10 %
Linnés Sävja 9 %
Fredsmuseum på Uppsala slott 5 %
Gottsunda dans och teater 2 %

Flest flergångsbesökare:
Stadsbiblioteket 35 %
UKK 16 %
Botaniska trädgården 13 %
Stadsdelsbiblioteken 11 %

Dessa verksamheter var också representerade i enkäten:
Linnéträdgården, Gustavianum, Upplandsmuseet, Bror Hjorths Hus, Linnés Hammarby, Biotopia, Linnéstigarna.

Källa: UppsalaEnkäten 2010, Provos.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!