Debutregissören är en man

Varannan elev på filmregiutbildningarna är kvinna. Men bara var fjärde filmdebutant. Det visar en ny rapport från Filminstitutet, som nu söker extrapengar för att utjämna könsfördelningen.

STOCKHOLM 2005_01_24   Maria Blom vann måndagen 24 januari klassen bästa regi för filmen Masjävlar under Guldbaggegalan på Chinateatern i Stockholm.  Foto: Henrik Montgomery kod: 1066  COPYRIGHT SCANPIX SWEDEN

STOCKHOLM 2005_01_24 Maria Blom vann måndagen 24 januari klassen bästa regi för filmen Masjävlar under Guldbaggegalan på Chinateatern i Stockholm. Foto: Henrik Montgomery kod: 1066 COPYRIGHT SCANPIX SWEDEN

Foto: HENRIK MONTGOMERY

Kultur och Nöje2010-05-03 10:08

Betydligt färre kvinnor än män debuterar som långfilmsregissörer - och det tar också längre tid. En man debuterar i genomsnitt fyra år efter examen. En kvinna tio. Siffrorna finns i en ny rapport från Filminstitutet som undersökt jämställdheten bland svenska debutfilmare.

Fortfarande är filmregissör ett manligt yrke i Sverige. Filminstitutets Charlotta Denward, chef för Filminstitutets avdelning för produktionsstöd, säger att andelen kvinnliga regissörer som söker utbildningar och filmstöd ligger på omkring 25-30 procent. Till utbildningarna för teaterregi är den drygt 60 procent.
- Det visar att det är något i filmen det är fel på, inte regiyrket i sig. Men vad? Själva filmregissörsrollen? Ibland tänker jag att det beror på produktionssättet i filmens värld, att det skrämmer bort många människor överhuvudtaget. Man är mycket borta från familjen och jobbar under snäva ekonomiska ramar och nästan outhärdlig press, säger Denward.
- Maria Blom (regissören bakom "Masjävlar") har sagt något om att en regissör måste ha ett starkt ego och stora skygglappar och inte bry sig om vad andra säger. Tjejer är inte uppfostrade på det sättet, de ska bekymra sig om hur andra har det.

Nu ska Filminstitutet söka 750 000 kronor i extra jämställdhetspengar från regeringen inför budgetåret 2011. Man söker också medel ur Allmänna arvsfonden.
- Vi ska dra igång ett projekt tillsammans med lokala filminstitutioner för att se om man redan från början kan odla fram intresse hos fler tjejer i mellan- och högstadieåldern. Vi vill att unga tjejer tidigt får upp ögonen för filmmediet, säger Charlotta Denward.
- Dessutom tänker vi permanenta de stora utvecklingsstöd från Filminstitutet som gått till kvinnlig regi för att ge en extrapuff till kvinnor som är nära sin filmdebut.

Siffror ur rapporten

Av 257 spelfilmer som hade biopremiär mellan 2000 och 2009 var 18 procent regisserade av en kvinna.
Filmer som fått stöd av Filminstitutet har oftare kvinnliga regissörer än privatfinansierade filmer.

Kvinnliga regissörer ligger bakom 23 procent av svenska debutfilmer - men 35 procent av de debutfilmer som fått högst betyg.
Åren 2000, 2001 och 2003 fanns inte en enda kvinnlig filmdebutant.
En stor skillnad mellan manliga och kvinnliga debutanter är att männen oftare har en yrkesbakgrund från branschen - till exempel som video- eller reklamregissör - medan kvinnorna kommer från teatervärlden.

Filmer med hög budget och utan stöd från Filminstitutet - som "Göta kanal" och "Beck" - har nästan alltid en manlig regissör. Samma gäller intressant nog också privatfinansierade lågbudgetfilmer. Kvinnorna finns enligt rapporten "mitt emellan entusiastfilmen och högriskfilmen".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!