De La Soul revolutionerade hiphopen
De La Soul gjorde revolution genom att föra in hjärta och hjärna i den machovärld som var 1980-talets hiphop. Nya albumet The grind date visar att de fortfarande kan ge yngre kollegor en match.
Tillsammans med kompisarna i Native Tongues (Tribe Called Quest, Jungle Brothers, Queen Latifah och Monie Love) introducerade trion en rapstil som förordade fred och kärlek, värnade om afroamerikanska traditioner och vågade vara rolig och fånig.
Än i dag har De La Soul en unik ställning på hiphopscenen. De betraktas som ikoner och veteraner, men är själva inte särskilt förtjusta i den piedestal fansen satt dem på.
-Vi försöker bara vara ödmjuka och håller inte på och tjatar om vad vi åstadkommit tidigare. Vi älskar musiken och hiphopkulturen och det är det enda som betyder något, säger Kelvin Mercer, också känd som Posdnuos eller Plug One, på telefon från New York.
Tillbaka till rötterna
Efter ett drygt decennium på Tommy Boy har Pos, Dave och Mase lämnat det klassiska hiphopbolaget och startat en egen etikett i samarbete med Sanctuary Records och Matthew Knowles (pappa till Beyonce).
Den sista delen i trilogin Art official intelligence, som är en hyllning till dj:n, har lagts på is. I stället släpper de The grind date. En platta som går tillbaka till rötterna och presenterar ett De La Soul i toppform.
- Det kändes taskigt mot nya bolaget att första skivan från oss skulle bli en instrumental dj-platta. Istället bestämde vi oss för att ge dem ett klassiskt De La Soul-album. Rak, enkel hiphop direkt från hjärtat.
Efterlängtad återkomst
The grind date är producerad av heta hiphopnamn som Jay Dee och Madlib, och är skivan alla väntat på sedan De La Soul tog en paus efter sitt fjärde album från 1996. Stakes is high kom i en tid då gangsterrappen tog över scenen, och grupper som De La Soul plötsligt hamnade i utkanten.
- Vi var tvungna att ifrågasätta om den typ av musik vi ville göra ens skulle existera i framtiden. Det var artister som Mos Def, Common och Talib Kweli som fick oss att inse att det fanns plats för oss också, säger Posdnuos.
Brister i kreativitet
Comebackplattan AOI: Mosaic thump från 2000 chockade en hel hiphopvärld som för länge sedan förpassat De La Soul till föredettingarnas skara. I dag vill de vara ett komplement till den hårda, kommersialiserade hiphop som dominerar den amerikanska marknaden.
- Det finns mycket bra med dagens hiphop. Det har blivit en av de största musikstilarna och artisterna kan tjäna mycket pengar på sin musik. Däremot brister det i kreativitet, tycker Pos.
- Vårt mål har alltid varit att släppa kvalitativ musik som har något att säga, vare sig det handlar om party eller tunga ämnen som incest eller världsfred. Vi vill få människor att tänka.
Ni har barn och familjer. Hur länge tror du att De La Soul kommer att fortsätta göra hiphop?
- Jag ser inte rap som något förbehållet unga. En konstnär kan vara 60 eller 100 år och fortfarande plocka upp sin pensel. Det handlar bara om att ha en skarp hjärna och hålla sig uppdaterad med vad som händer i världen.
Mmm, det är lättare att se De La Soul rappa vid 73 års ålder än till exempel 50 Cent...
- (Skratt) Jag håller med. Tänk dig de ämnen som vissa gangsterrappare tar upp och att de fortsätter säga det i den åldern. Det blir faktiskt ganska roligt.
Fakta/De La Soul
Medlemmar: Kelvin Mercer (Pos, Posdnuos, Wonder Why, Plug One), David Jolicoeur (Dave, Trugoy the Dove, Plug Two) och Vincent Mason (Pacemaster Mase, Maseo, Baby Huey, Plug Three).
Bakgrund: Trion möttes i high school på Long Island och bildade De La Soul. 1988 fick de skivkontrakt med Tommy Boy och 1989 kom debuten 3 feet high and rising med Prince Paul som producent.
Album: 3 feet high and rising (1989), De La Soul is dead (1991), Buhloone mindstate (1993), Stakes is high (1996), AOI: Mosaic thump (2000), AOI: Bionix (2002).
Aktuella: Med albumet The grind state som bland annat gästas av Spike Lee, Ghostface, Sean Paul och Public Enemys Flava Flav. Albumet fick fyra kajor av UNT:s recensent.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!