Det börjar som en typisk semesterresa för unga, vita och rika amerikaner i ett tropiskt paradis - men blir snabbt något helt annat. Jason, hans bröder och hans vänner ser sin oproblematiska tillvaro, med paraplydrinkar och vattenskotrar, ryckas undan och helt plötsligt sitter de fastknutna i en bambubur, i en bindgalen pirats våld. Jason lyckas fly, men ser sin broder dö och tvingas lämna resten av vännerna kvar.
Far Cry är tillbaka med allt vad det innebär av tropiska, vidsträckta miljöer och öppna tillvägagångssätt. Rook island är en mångfacetterad ö där flora och fauna spelar en nästan lika stor roll som de människor du stöter på. Strategiskt viktiga radiotorn väntar på att du ska befria dem och på så sätt få tillgång till en större del av kartan. Du samla växter och djurskinn för att tillverka prestationshöjande sprutor och utrustning. Och över allt patrullerar piratledaren Vaas rödklädda hejdukar.
Du har alltid möjligheten att rusa in i varje situation med glödgade skjutvapen - men tjänar alltid på att ta det lugnt och försiktigt. Det är en mäktig känsla att cirkla runt ett fiendeläger för att räkna antalet beväpnade och hitta lämpliga anfallstaktiker och sedan sätta sin plan i verket och se den fungera utan brister. Eller panikartat försöka reda ut de kaos som följer när ens planer slås i bitar.
Jason är i sin utsatthet tvingad så långt ifrån sitt skyddade ursprung det bara går. Han tas upp av infödda upprorsmakare och får genom dem både allierade och tillgång till uråldriga kamptekniker (som ofta tar sig uttryck på väldigt moderna sätt). Det öppna upplägget ger utrymme för äventyrliga spelare att pyssla på med sitt relativt ostört. Men samlandet och jagandet känns ofta mer som tröttsamma tidsdödare. Handling och karaktärer hör i stället till de starkare delarna i Far Cry 3. Karaktärerna sticker ut ifrån de gängse personporträtt en stöter på i spelmediet. Pillerproducerande doktorer, inflyttade revolutionärer och en lång rad med stereotypa filurer från världens alla hörn befolkar ön och det är kanske inte alltid din vänner är sådana du skulle vilja möta i en mörk gränd. Men i den ogästvänliga djungeln har du inte alltid så många val. Många av de vi stöter på under spelets gång är drivna långt ut på vansinnets rand, i en verklighet inte helt olikt Apocalypse Nows fuktiga och galna djungler.
Malmöbaserade Ubisoft Massive har knåpat ihop multiplayer-läget, som tillsammans med ett samarbetsläge för upp till fyra personer utgör ett flerspelarläge som är lite av en besvikelse. Det mesta av det som gör kampanjen unik och spännande går här förlorat och det blir antingen lite av en dussinshooter eller ett tekniskt haveri. Ingetdera är särskilt tilltalande.
Far Cry 3 rättar många av de fel föregångarna släpade på - och lägger där till en del intressanta poänger. För den som vill ta en tripp till soliga breddgrader i höstmörkret är det här ett alternativ.