Då jag når henne blåser en vild havsvind in i telefonen. Stina Nyberg och hennes danskompani befinner sig på första turnéanhalten Falkenberg och passar på att ta en morgonpromenad till havet.
– Det vi gör i vår föreställning ”Splendour” bygger på en teknik vi kallar techno practice. Dansarna gör helt enkelt ljuden i musiken. Man kan säga att våra rörelser är musik, säger Stina Nyberg.
– Våra undersökningar om vad fri rörelse är ligger till grund för föreställningen, men också begreppet frigörelse. Många känner sig ju inte alls fria när det gäller att dansa.
Varje kropp är alltså en rytm, ett ljud eller fragment och tillsammans blir dansarna den techno som spelas. Ett pulsslag blir en rörelse. Rörelsen blir ett beat. Tillsammans utgör dansarna ett svettigt dansgolv, fullkomligt uppslukade av musiken.
Stina Nyberg berättar att varje dansare bestämmer själv vilka rörelser den ska göra.
– Min uppgift som koreograf har varit att samla ihop begåvade dansare till ensemblen. Vi har sedan arbetat tillsammans med gemensamma knep och strategier för att hitta rörelser som är musiken, snarare än att vi dansar till den.
Hon deltar alltså själv i föreställningen som en av de sju dansarna. En av dem är också Uppsalabördiga Nadja Hjorton. De har varit vänner sedan koreografiutbildningen.
Att var och en av dansarna har ansvar för sina egna rörelser leder till att ingen föreställning blir den andra lik. Men dansarna rör sig till musik från samma album varje gång från 1995 som innehåller technomusik av Dave Clarke.
– Det finns många referenser till ett technodansgolv i föreställningen, vi synliggör elektronisk musik på detta sätt. Men vi vill också ifrågasätta vad som är fult och fint i dans, säger Stina Nyberg.
Stina Nyberg har en examen i koreografi från Dans- och cirkushögskolan (DOCH) i Stockholm. Den staden är fortfarande hennes bas och hon har arbetat som koreograf med såväl The Knife, Kungliga Operan och Cullbergbaletten, som tillsammans med kollektiven Samlingen och The Future.
Enligt förhandsinformationen från turnésamordnaren Dansnät Sverige skapar Stina Nyberg verk som alltid utgår från en feministisk syn på kroppen, på dess sociala, biologiska och politiska konstruktion och förmåga att röra på sig. Men hon menar också att feminism genomsyrar arbetet runt scenen.
– Men givetvis är det viktigt att tänka på hur tjejer gestaltas på scenen, säger hon.