Datorstödd Uppsala-kompositör

Musik och teknik går hand i hand när kompositören Örjan Sandred skapar. Datorerna är ett värdefullt hjälpmedel för en tonsättare men kommer aldrig att kunna ersätta den mänskliga närvaron i musiken, säger han.

Foto: Hans E Ericson

Kultur och Nöje2009-07-07 10:00
Det är sommarlov för kompositören Örjan Sandred. Han och familjen är på besök i hans gamla hemstad Uppsala från vardagen i Kanada.
- Vi har varit här varje sommar sen vi flyttade, det är tredje, nej fjärde sommaren nu. Örjan Sandred räknar efter. Visst har det gått fyra år sen familjen, tog sitt pick och pack och flyttade till Kanada. Han lämnade då en tjänst som kompositionslärare på Musikhögskolan i Stockholm.
- Jag har en kanadensisk fru och vi har alltid tänkt att det skulle vara intressant att bo i Kanada. Jag fick ett jobb och så flyttade vi, så enkelt var det faktiskt, säger han.

Som lärare i komposition vid University of Manitoba i Winnipeg jobbar han just nu med att bygga upp en studio där datorerna spelar en viktig roll i skapandet av musik. Så kallad CAC, computer assisted composition, eller datorstödd komposition på svenska, har blivit en av Örjan Sandreds stora passioner.
- Mycket musik handlar om att förstå systemet bakom musiken för att kunna komponera den. Om man skriver med papper och penna och intuition måste man veta vad ackord är, hålla reda på tonarter och veta hur man skriver noter och allt det i olika system. Datorn kan hålla koll på allt det där så att man själv kan ansvara för den kreativa biten.

Det kan låta tekniskt avancerat, säger Örjan Sandred, och han medger att det krävs ett visst intresse för och kunskap om teknik för att hålla på med datorstödd komposition, men den filosofiska tanken bakom CAC är egentligen väldigt enkel, menar han.
- På samma sätt som en författare använder ett ordbehandlingsprogram eller en matematiker en miniräknare kan datorn hjälpa till med vissa mekaniska moment när man skapar musik.
Med den nya studion i Kanada är förhoppningen att kunna spränga gränserna för vad man kan göra med datorns hjälp. Musiken ska genom ny forskning tas ett steg vidare. Skeptiska röster som menar att datorerna hotar att göra musiken fri från all mänsklig inblandning avfärdar Örjan Sandred snabbt.
- Musik är i grund och botten ett sätt att kommunicera mellan tonsättare, musiker och publik. Den kommunikationen måste vara intressant för att folk ska vilja lyssna på den. Musik handlar, i likhet med all konst, om att sätta människan i fokus. Det kan inte en dator ersätta, säger han.

Med sig i bagaget över Atlanten har Örjan Sandred ett rykande färskt album, Cracks and Corrosion. Hans första egna.
- Det är fem låtar som är inspelade i Tyskland, Kanada och här i Sverige i Nysätra Kyrka. Det är låtar som jag har jobbat med under några år och som spelats i olika sammanhang.
Men några stora inkomster lär skivsläppet inte innebära. En konstmusikskiva som säljer bra hittar till ungefär 300 köpare, konstaterar Örjan Sandred och skrattar.
- Men det känns jättekul och jag hoppas förstås att den säljer mycket, mycket mer.
Örjans fem lyssningstips
Messiaen: Kvartett för tidens ände (vacker musik komponerad i ett fångläger under 2:a världskriget)
Steve Reich: Music for 18 Musicians (ett vidsträckt landskap av rytmiska mönster)
Magnus Lindberg: Related Rocks (rytmisk, komplex och attraktiv musik för två pianon, två slagverkare och elektronik)
Ligeti: Pianokonsert (musik byggd på Afrikanska rytmer)
Gerard Grisey: Vortex Temporum (ett drama att följa för den avancerade lyssnaren)

FAKTA
Namn: Örjan Sandred
Familj: Sonia, Max (8år) och Alex (4 år)
Bor: i Manitoba, Kanada
Bakgrund: Uppväxt i Uppsala. Gick i kompositionsklassen på Musikhögskolan i Stockholm 1985-89 och 1992-96, studerade komposition på McGill University i Montreal (Kanada) ett år samt datormusik på IRCAM i Paris1997-98. Var kompositionslärare på Musikhögskolan i Stockholm 1998-2005.
Gör: Kompositionsprofessor på University of Manitoba, Kanada.
Gör i sommar: Semestrar i Sverige, jobbar på 2 beställningsverk och släpper sin första porträtt cd Cracks and Corrosion.
Lyssnar på just nu: Luigi Nono, A Pierre för basklarinett och elektronik.


PÅ BESÖK. Kompositören och universitetsläraren Örjan Sandred är på besök i sin gamla hemstad Uppsala från Kanada där familjen numera bor. Med sig i bagaget har en rykande färsk cd. Foto Hans E Ericson
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!