Dataspelet som musikspridare

Halo 3, Ärets mest förhandsbokade spel, har slÀppts till Xbox. Samtidigt lyfts musiken ur spelet fram i en unik konsert i Berwaldhallen. Fredag har lyssnat nÀrmare pÄ den allt viktigare spelmusiken och trÀffat Uppsalas egna spelmusikproffs pÄ företaget Starbreeze.

Johan Althoff Àr producent och Gustaf Grefberg kompositör för musiken till Starbreezes spel.

Johan Althoff Àr producent och Gustaf Grefberg kompositör för musiken till Starbreezes spel.

Foto: Staffan Claesson

Kultur och Nöje2007-09-21 00:01
Ett tÀtt och intensivt trumspel ackompanjeras av dramatiska trumpetstötar och ett olycksbÄdande horn i fjÀrran. StÀmningen förtÀtas och medvetandet börjar fyllas med hotfulla bilder. Med ett musklick stryper sedan kompositören Gustaf Grefberg ljudet och förtrollningen Àr bruten.
Vi befinner oss i ett kvavt kontorsrum pÄ Sysslomansgatan i centrala Uppsala. Musiken har talat direkt till vÄrt kÀnsloliv och fört oss till en annan plats, pÄ ett sÀtt som bara riktigt effektivt stÀmningsmusik kan göra.

I flera Är har Gustaf Grefberg suttit hÀr pÄ spelutvecklingsföretaget Starbreeze, bland datorer, klaviaturer och mixerbord, för att mana fram liknande sinnesstÀmningar och kÀnslolÀgen. Hans arbete pÄminner mycket om en filmmusikkompositörs. Men att skapa musik till moderna spel stÀller högre krav Àn sÄ.
- För nÄgra Är sedan var spelmusiken mest ett ljudspÄr som lÄg i bakgrunden. I dag Àr den kontextkÀnslig och förÀndras beroende pÄ hur spelaren agerar. Det du hörde nyss var musiken till en actionscen, en musik som aldrig fÄr kÀnnas bekvÀm, sÀger Gustaf Grefberg.
Hans kollega Johan Althoff, musikproducent pÄ Starbreeze,fyller i.
- Vi brukar anvÀnda oss av nÄgot som kallas för konstant crescendo. Om du hör en riktigt skön technolÄt sÄ brukar det vara sjÀlva uppbyggnaden i början av lÄten som Àr bÀst. VÄr actionmusik bestÄr bara av sÄdana uppbyggnader, hela tiden.
Gustaf Grefberg letar vidare bland musikfilerna efter nÄgot annat. NÄgra sekunder senare spelar han upp ett exempel pÄ nÄgot som han sjÀlv kallar för "sneak-musik", smygmusik.
­- NÀr man smyger sig fram och kÀnner stor anspÀnning brukar man bli oerhört medveten om sin egen kropp och sin egen andning. Man tror nÀstan att andra kan höra ens egna hjÀrtslag. Det Àr precis den kÀnslan vi vill förmedla hÀr, förklarar Gustaf Grefberg samtidigt som rummet fylls av en dovt pulserande och smygande suggestiv atmosfÀrmusik. Det kÀnns onekligen kusligt.

Kontraster Àr oerhört viktiga i spelmusiken, dÀr en enorm dramatik kan följas av spöklik förvÀntan. Ibland kan sjÀlva avsaknaden av musik utgöra en dramatisk effekt i sig.
­- TÀnk dig att du springer fram till ett stup och stannar upp tvÀrt, alldeles vid kanten. Plötsligt tystnar musiken och det enda du hör Àr vindens sus och nÄgra gamar som flaxar i fjÀrran. DÄ blir Àven tystnaden dramatisk, sÀger Gustaf Grefberg.
Det finns en mÀngd sÄdana knep att ta till för den som vill skapa stÀmningar med hjÀlp musik, smÄ trick som förekommer ofta men som fÄ spelare har reflekterat kring.
­- Piano med mycket reverb (rumsklang) anvÀnds nÀstan alltid nÀr man vill Äterge vemodiga minnen. I spelet The Darkness utkrÀver huvudpersonen Jackie hÀmnd för sin mördade flickvÀn Jenny, och varje gÄng han minns henne hörs ett sÄdant piano. Det Àr faktiskt ett gammalt, lite ostÀmt instrument som min pappa hjÀlpte mig att hitta, berÀttar Gustaf Grefberg.
Trots att han redan har en enorm bank av ljud i sin dator sĂ„ Ă€r Gustaf Grefberg stĂ€ndigt pĂ„ jakt efter nya lĂ€ten. Han har med sig en digital inspelningsapparat vart han Ă€n gĂ„r och spelar in det mesta han kommer över. Sedan det tidiga 90-talet har han samlat pĂ„ sig 15 000 egeninspelade ljudeffekter.
­- Gustaf Àr en ljudsamlare av rang skulle jag vilja sÀga. Ljudbanken Àr ju den palett som vi jobbar med och hans ljud har rÀddat oss sÄ mÄnga gÄnger, konstaterar kollegan Johan Althoff.

Liksom de flesta andra kreativa mÀnniskor pÄ Starbreeze sÄ Àr han och Gustaf Grefberg sjÀlvlÀrda. NÀr de började Àgna sig Ät datorer och musik fanns det inte ens nÄgon lÀmplig utbildning i yrket.
­- Jag fick ett enkelt litet keyboard i present nÀr jag fyllde Ätta Är. Jag lyssnade mycket pÄ Depeche Mode och ville göra industrisynt. Jag minns att jag försökte koppla metallbitar till en vÀckarklocka och fÄ dem att gÄ i takt för att skapa en rytm, berÀttar Gustaf Grefberg och skrattar Ät minnet.
Via 1980-talets populÀra hemdatorer ZX Spectrum, Commodore 64 och Amiga kom han in i den sÄ kallade demoscenen, befolkad av unga programmerare, grafiker och spelentusiaster. Gustaf Grefberg hittade snabbt en roll i gemenskapen som musiker och han började komponera melodier under namnet Lizardking. DÀrifrÄn var steget inte lÄngt till spelindustrin.
­- Det som alla vi i spelbranschen har gemensamt Àr att vi gillar att lÀra oss nya saker. Det Àr ett förkrav. Den tekniska utvecklingen gÄr sÄ fort. Om man anvÀnder ett programverktyg i början av ett spelprojekt sÄ kan det var utbytt mot ett annat i slutet, sÀger Johan Althoff.
Och den musik som en gÄng i tiden bestod av endimensionella datorpip kan i dag vara komplicerade symfoniska verk, med verkliga akustiska och elektriska instrument.
- NÀr vi gjorde musiken till The Darkness tog vi in en gitarrist som fick bidra med hÄrdrocksriff. Vi ville att musiken skulle vara hÄrd och mÀktig i stridsscenerna. Men nÀr till exempel en maffiatyp dyker upp i spelet sÄ övergÄr vi till strÄkar.

Sorgsna strÄksjok strömmar ur högtalarna och Gustaf Grefberg börjar prata amerikansk engelska med nÄgot som liknar en siciliansk accent. Vi skrattar. Det rÄder ingen tvekan om att den hÀr duon har roligt pÄ jobbet.
Förra Äret framförde Kungliga Filharmonikerna deras musik frÄn spelet Chronicles of Riddick i Stockholms konserthus. En dirigent hade gjort en varsam bearbetning av verken för en symfoniorkester.
- Det kÀndes skönt att sitta dÀr i publiken. Jag litade helt och hÄllet pÄ arrangören, sÀger Gustaf Grefberg.
Johan Althoff avbryter honom.
­- Jag sÄg faktiskt konserten pÄ Youtube nyligen.
­- Är det sant? "Bootleggade" grejer kommer verkligen ut fort i dessa tider, sĂ€ger Gustaf Grefberg och ler.
NÀr det skakiga klippet frÄn Stockholms konserthus vÀl dyker upp pÄ skÀrmen blir hans leende Ànnu bredare.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!