"Jaha där rök en av mina favoriter". Det var det första jag tänkte igår kväll när nyheten damp ned i mobilen: "Anna Book diskas i Melodifestivalen". Tusan också. Den andra tanken är: hur sjutton kan det vara så att det alltid blir så många turer kring dessa schlagerlåtar?
LÄS MER: BOOK DISKAS FRÅN MELODIFESTIVALEN
LÄS MER: "Anna Book otröstlig efter beskedet"
LÄS MER: Beskedet, Book får sjunga sitt bidrag utom tävlan
Men idag är det så klart allra mest synd om Anna Book, även om hon ska få sjunga sitt bidrag utom tävlan. Lite synd är det också om Camilla Läckberg som säkert hoppats på bra med STIM-pengar efter att ha skrivit svenska texten till bidraget. Och så är det så klart också synd om alla Sveriges professionella mellodifestivaltippare, som mig själv – som måste ta ett omtag på sitt (mycket seriösa) siande om hur det nyckfulla svenska folket kommer att lägga sina röster på lördagen.
Skämt åsido. Jag hade verkligen gott hopp om att Anna Books bidrag skulle ta sig raka vägen till finalen från den första deltävlingen i Göteborg. Hennes låt ”Himmel för två” borde rimligen ha träffat mitt i prick på röstkategorin "vi som tyckte Mellon var bättre förr".
Nu ägnar jag fredagsmorgonen åt att sätta mig ned och lyssna igenom bidragen igen. Booksexit från tävlingen rubbar hela min bild av vilka som kommer att lyckas erövra folkets röster.
Mina (Och Karin Kajjan Anderssons) slutliga tips kan du så klart läsa här på unt.se på lördag, men till dess bjussar jag på den motivering jag knåpade ihop efter att ha lyssnat på Anna Books bidrag härom kvällen. Bara så ni förstår hur förtjust jag var i det: "Här kastas vi in i discocentrifugen med maffigt blås och driv i beatet. Egentligen som sydd för Alcazar, men urschlagermänniskan Anna Book får det ändå att sitta snyggt, hur urvuxet och omodernt det än känns."
Lite snopet känns det så klart att den texten aldrig fick publiceras i sitt rätta sammanhang.
jens.pettersson@unt.se