Dans sprungen ur sprickor

På torsdag, nästa vecka är det urpremiär för Almungebaserade Su-Ens nya butodansverk Cracks på Dansens hus i Stockholm. Det är inspirerat av växters överlevnad i öknen.

Su-En är både koreograf och medverkar själv i Cracks som har urpremiär på Dansens hus nästa vecka.

Su-En är både koreograf och medverkar själv i Cracks som har urpremiär på Dansens hus nästa vecka.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Kultur och Nöje2008-03-27 00:01
På golvet i Su-Ens studio i Haglunds skola i Almunge ligger en vattenmelon. Ljuset faller vackert och dagens repetitioner ska just börja. Su-En berättar att hon inspirerats till verket av själva det engelska ordet, cracks, och dess olika betydelser. Hon talar om självbilder som spricker liksom världsbilder och att ur dessa sprickor uppstår alltid något annat.
- Att bryta upp och bryta sig ut, ordet cracks handlar om starka förändringar. I Afrika har vilda vattenmeloner ett sinnrikt sätt att överleva i öknen. De blir till sina egna vattendepåer, nedborrade i sanden, tills melonen spricker upp för att sprida sina frön, säger Su-En.
- Överlevnadsinstinkten för vissa växter kan gå att överföra till människan också. Men vi försöker kuva överlevnadsinstinkterna och radera bort vissa saker i dem. Något har gått snett här, spruckit och i dessa sprickor uppstår dessa danser i föreställningen Cracks.

Förutom Su-En och ytterligare fyra dansare är också kostymdesignern Joanna Bodzek på plats. Kostymerna ska få ta steget från idé till dekorelement som fungerar att röra sig i för dansarna mot en förhållandevis neutralt gråmelerad fond.
- Kostymerna har aktiva, starka färger när dansarna gör mer kraftfulla rörelser. Ju aktivare rörelser desto starkare färger och tvärtom, säger Joanna Bodzek, som också är färgforskare.
- Jag utgår från färgerna och tygernas struktur när jag gör kostymerna, snarare än att jag tänker på formen. Men jag och Su-En har utgått från ett vanligt vitt förkläde.
Allt tillverkas på plats i Haglund skola. Dansarna syr själva sina kostymer och de kan också välja om de vill bo här under repetitionerna.

Urpremiären av verket blir på Dansens hus i Stockholm. I samband med föreställningen där ges föreläsningar av Giles Kennedy om Su-Ens arbete. Det är Su-En Butoh Companys andra föreställning som ges på Dansens hus och den kommer senare i april till Uppsala. Till hösten ska Cracks sedan turnera till Malmö och Göteborg.

Men redan i maj ska kompaniet resa till Mexiko med Headless, en föreställning som de haft i repertoar sedan 2001. I sommar ska Su-En Butoh Company medverka vid en performancefestival utomhus i Holland med en del av föreställningen Nytt liv, den föreställning Su-En koreograferade till Linnéåret i Uppsala och som framfördes på Vaksala torg i juni 2007.
- Vi har planer för kompaniet fram till 2010. Bidraget från Kulturrådet gör det möjligt för mig att tänka i lite längre projekt. Nästa blir en samproduktion tillsammans med Zebra dans med butodans för sexåringar, säger Su-En.
- I varje projekt jag gör finns fröet till nästa.
Buto
är en japansk dansform från 1960-talet. Den har starka band med japansk folkkultur och tankevärld men är också en reaktion mot densamma. Butodansarna skildrar det mänskliga i nakna, förvridna bilder. I koreografin finns också rituella drag.

Su-En
var det namn Susanna Åkerlunds japanska lärare i butodans gav henne efter avslutade studier. Centrum för Su-En Butoh Companys verksamhet är Haglund skola i Almunge, men kompaniet har turnerat över hela världen.

Cracks ges på Dansens hus i Stockholm 3 - 5 april och på Uppsala Stadsteater 17 - 18 april
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!