Da Buzz låter musiken tala

När pressen jagar skandaler och skriver om andra artisters privatliv lämnas Da Buzz-medlemmarnas privata förehavanden därhän. I stället fokuseras det på musiken och hur gruppen kan skapa hitlåt efter hitlåt.En drömsits, enligt gruppmedlemmarna själva.

Kultur och Nöje2004-05-04 00:00
Inte för att de har något att dölja, Annika, Pier och Per är helt enkelt skandalfria hitmakare och inte hett villebråd i en sensationslysten bransch.
- Vi är inte ett imagedrivet popband. Vi vill att musiken och melodierna ska sättas i centrum, berättar Pier Schmid.
Da Buzz består av sångerskan Annika Thörnquist, låtskrivarna Per Lidén och Pier Schmid. Med hits som Do you want me, Alive och Wanna be with me, har de toppat listor och fyllt dansgolv. Och efter succén i Sverige, kom framgångar i USA, Japan och Norge. Da Buzz bevisligen funnit en stor publik:
— Vi har turnerat flitigt och satsat på att etablera oss hos publiken. Det är rätt ovanligt att band inom just danspopgenren arbetar så. Det är väl mer typiskt för hårdrocksband att turnera land och rike runt och inte göra så mycket press eller tv-framträdanden, berättar Pier Schmid.

Relativt okända
Trots att de flesta någon gång hört en eller två Da Buzz-låtar är de relativt okända ansikten.
— Det är ju en drömsits. Att hålla på med den musiken man gillar, framgångsrikt och ändå inte jagas av skvallerpressen.
Visst blir vi igenkända när vi är ute privat, men inte i lika stor utsträckning som andra artister som haft liknande framgångar, berättar Annika, som är den enda av gruppens medlemmar som bor i Stockholm. Killarna bor kvar i Karlstad.
- Det finns helt enkelt inga skandaler att gräva fram om oss, berättar Per på sävlig värmländska. Annika skrattar och menar att pressen borde vara med på turné någon gång. Då skulle musiken inte hamna i centrum för artikeln.

Toppade listor efter melodifestivalen
Da Buzz är ett av få band som misslyckats i melodifestivalen, men toppat listorna senare samma år:
- Vi var ju mest med för att ha kul och synas för en så stor publik. Vi visste ju att ju hade en kanonlåt på gång med Alive, menar Annika.
Efter festivalen fick gruppen en brottarhit med just topplisteettan Alive och efter det följde tredje albumet:
- Vi upplever att just tredje albumet, More than alive, gav oss erkännande. Recensenter som tidigare avfärdat oss som dagssländor gillade nu vad de hörde och insåg att vi är här för att stanna.
- Vi har funnit vårt sound, Da Buzz-soundet, berättar Per. Det som är unikt för oss som artister. Sen utvecklar man ju det steg för steg allt eftersom man inspireras och influeras av musik man hör och händelser man är med om.

Utveckling av soundet
Nya plattan, Dangerous är en utveckling av gruppens sound.
- Man kommer att känna igen sig. Melodierna är i centrum och låtarna är dansbara. I och med att melodin är huvudstommen kan man göra rock, dans eller något annat av låten, och den skulle ändå bli bra. Dansbeatet har oftast passat bäst till de låtar som vi släppt som singlar. Jag går pågåshudskänsla och kicken man ska få när man hör låten första gången, berättar Pier.
- Vi har fått förfrågningar om att skriva till andra artister, avslöjar Per, men när vi en gång försökte blev den låt med mest hitpotential så lik Da Buzz att vi insåg att det inte var värt det. Vi vet ju hur man skapar en bra melodi och de behåller vi för oss själva.
Hemligheten bakom framgången?
- Vårt hitrecept är lika hemligt som Coca Colareceptet skrattar Per.

Fotnot: Da Buzz blev femma med Stopp!Look!Listen! i Melodifestivalens första deltävling i Jönköping 2003.
.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!