Chesty Morgan blickar österut
Chesty Morgan är orkestern som går sin egen väg. I stället för att hämta inspiration från anglo-amerikansk populärmusik riktar de blickarna öster- och söderut.
Chesty Morgan, orkester som döptes efter en bystdrottning.
Foto:
Maya de Vesque är vokalist och frontfigur i Chesty Morgan. Det innebär bland annat att hon har fått lära sig att sjunga på tolv olika språk.
- Språket man sjunger på har väldigt stor inverkan på hur musiken låter. Därför försöker vi alltid att framföra musiken på originalspråket, om vi inte hittar en väldigt bra översättning förstås, säger Maya de Vesque.
Det var hon och väninnan Erika Janson som grundade orkestern för knappt 20 år sedan. Erika Janson avled i samband med en trafikolycka år 2000, men orkestern har överlevt, med sin säregna blandning av skilda musikstilar och extravaganta scenkläder.
- Kostymerna är viktiga för oss. Vi ska kunna fungera såväl i ett stort galaformat som i en liten vrå, säger Maya de Vesque som gärna ikläder sig rollen som orkesterns primadonna och diva.
Förebilderna finns bland annat i de kringresande orkestrar som underhöll i Europa under 1900-talets första hälft, alltid uppklädda och eleganta, även om de var luspanka.
- Vi brukar kalla det för "glamour i en Konsumkasse". Vi har haft våra glitterkostymer i nästan 20 år. Från början var de påkostade, men tittar man närmare så ser man att de är slitna. Eftersom publiken sitter en bit ifrån oss så slipper de lukta på dem, skrattar Maya de Vesque.
Med sin vilda blandning av österländska, latinska och arabiska toner fyller Chesty Morgan flera tomrum i det traditionella, västerländska musikutbudet. Men det finns inte någon sådan uttalad strategi bakom deras val av repertoar.
- Egentligen vill vi bara spela musik som vi tycker är bra. Om det innebär att vi utför en kulturgärning så är det bara en bonus. Många av de musiker jag gillar har till exempel råkat vara romer och judar, snarare än amerikaner eller engelsmän, förklarar Maya de Vesque.
Bland de många språk som hon har sjungit på genom åren så håller hon ryska, franska och portugisiska högt, men också större lingvistiska utmaningar som polska och arabiska.
- På ryska kan man anpassa slutstavelsen i ett ord till musiken, oberoende av genus. Därför är också ryska ett mer "sångligt" språk än många andra. Även om jag inte talar alla språk som jag sjunger på så har jag fått god hjälp av vänner med översättningar. Det är viktigt att man vet vad orden betyder när man sjunger, säger Maya de Vesque.
Orkesternamnet Chesty Morgan kommer från en skådespelerska, som dock visade sig vara en annan person än gruppen först trodde.
- Vi hörde talas om en skådespelare som hade varit med i en film av Fellini. Hon hette Chesty Morgan. Vi såg framför oss en elegant filmstjärna. Nu var det inte riktigt så.
Verklighetens Chesty Morgan var en polsk-amerikansk aktris och dansös med en kort filmkarriär på 1970-talet. Filmerna gick mer eller mindre gick ut på att exponera hennes generöst tilltagna byst.
- När vi insåg det var det för sent. Chesty Morgan hade redan satt sig. Numera känns det som om namnet Chesty Morgan har blivit större än orkestermedlemmarna. Många musiker har kommit och gått genom åren, men orkestern Chesty Morgan står sig stark, säger Maya de Vesque.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!