Celebert besök trollband publiken
Gunnar Tibell konstaterar att sommaren är här efter att ha lyssnat till Anne Sofie von Otter och Bengt Forsberg i Örbyhus.
Anne Sofie von Otter.
Foto: Dan Hansson / SvD / SCANPIX
I orangeriet på Örbyhus Slott inträffade detta under tisdagen då sommarens musikserie inleddes med ett celebert besök av Anne Sofie von Otter och Bengt Forsberg. I två framträdanden för fulla hus trollbands publiken av skönsång och förnämligt pianospel. Programmet var mycket väl sammansatt, med nordiska romanser till att börja med, därefter ett franskt och ett svenskt pianostycke och tre sånger av Claude Debussy innan en avslutande del med musik av underhållningskaraktär tog vid. Sympatiska, helt improviserade kommentarer hjälpte publiken med årtal och andra ledtrådar, som annars saknades i det tryckta programmet.
Agathe Backer Gröndahls musik hörs inte ofta, men här bjöd Anne Sofie von Otter på två utsökta smakprov på hennes komponerande: Fågelns visa och Mot kveld. Det blev tillfälle till romantiska tolkningar med subtila pianissimon i högt läge. Det är 100 år sedan Edvard Grieg gick bort, och kanske förekommer han oftare än vanligt på konserter. Vad kunde passa bättre än att presentera hans sång Lauf der Welt före den välkända Jeg elsker deg. Lauf der Welt slutar med de förtvivlade orden "Ingen säger: jag älskar dig".
Av Carl Nielsen presenterades också just två sånger, Sommersang och Genrebillede, den senare en dramatisk bild av den obesvarade kärlekens vånda, romanskonst i suveränt samspel mellan de båda världsartisterna. Bengt Forsberg fick husera ensam i två pianostycken med samma titel men med ganska olika karaktär. Det handlade om Prélude pastoral, först av Emmanuel Chabrier och därefter av Gösta Nystroem. Den förre kunde tänkas vara en impressionist före impressionismen. Nystroem var starkt påverkad av den franska musiken och Forsberg lyckades utomordentligt med att framkalla ett eko, kanske av Francis Poulenc, i hans Prélude.
"Äkta impressionism" stod Anne Sofie von Otter för genom sina suveräna tolkningar av tre romanser av Claude Debussy, till texter av Baudelaire och Verlaine. Den första, Harmonie du soir, avslutades med ett nytt fulländat pianissimo. Den tredje gav henne tillfälle till ett humoristiskt utspel, som i en burlesk karneval. Programmet övergick sedan till en lättsammare karaktär, först i en folklig genre med en pianoimprovisation av Elinor Remick Warren, Jeannie with the light brown hair och därefter två nummer ur Jerome Kerns filmrepertoar, den nostalgiska The folks who live on the hill och den burleska Pick yourself up. Swing time heter en av Kerns filmer och så blev det i Anne Sofie von Otters och Bengt Forsbergs tappning, med swing i pianot och fullt ös hos Anne Sofie von Otter, med fingerknäpp och koreografi. Något lugnare, och ack så vackert, gjordes före extranumren, Monika Dominiques Tillägnan till text av Lars Forssell. Som sagt, det blev extranummer, Aspåkerspolska av Peterson Berger och allra sist en ljuvligt skön En borde inte sova, Gustaf Wennerbergs tonsättning av Jeremias i Tröstlösas innerliga text. Sommaren är här och den lär fortsätta, i regi av Kultur vid Örbyhus Slott.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!