– Det är knepigt att koka ner mer än trettio år till nittio minuter, säger artisten, men utlovar samtidigt en garanterat hitspäckad spelning.
LÄS MER: Vinn konsertbiljetter till sommarens konserter!
Hon har ett alldeles speciellt förhållande till Uppsala, där Carola Häggkvist bodde från slutet av 80-talet till mitten av 90-talet då hon var aktiv i församlingen Livets Ord.
– Man kan säga att jag var på en genomresa i livet och landade där ett tag. Samtidigt är jag också lite av en nomad, som hela livet varit van att resa runt och turnera. Jag boar lätt in mig på nya platser.
Fålhagen, Eriksberg och Uppsala-Näs är bland de upsaliensiska platser där Carola Häggkvist hunnit boa in sig, och hon minns särskilt Uppsala högar med värme.
– Jag hade många och långa bönepromenader runt högarna. Allt sådant där, med meditation och egentid, är mycket mer accepterat i dag än vad det var på den tiden.
Genom åren har musiken lett henne in på allt från pop till gospel och andliga sånger. Karriären inleddes dessutom som sångerska i hårdrocksbandet Standby, där en imponerande pricksäker tonårs-Carola satte tonen i låtar som "War and misery" och "Back to the fort".
– Allt handlar om vilken period man är i vad gäller livet. Jag har exempelvis alltid gillat elgitarrer. Men när min son Amadeus föddes blev plötsligt vaggsånger det enda jag ville sjunga, och då jag i samma veva blev kontaktad av några norska musiker angående att spela in "Jul i Betlehem" föll liksom allt på plats.
Med tre segrar i Melodifestivalen – 1983 med flickrumshiten "Främling", 1991 med "Fångad av en stormvind" och 2006 med "Evighet" – och som vinnare av 1991 års Eurovisionsschlagerfestival med "Fångad av en stormvind", har en stor bit av Carola Häggkvists musikliv annars stavats pop.
– Jag gillar pop – modern, fräsch pop. Sedan kan den gå åt rock- eller soulhållet. Allt handlar om hur man producerar och arrangerar musiken.
Nu har också Carola Häggkvists son, 17-årige Amadeus Sögaard, gett sig in i musikbranschen. Senaste singeln "Make a change", som är en av de låtar hon kommer att framföra i Botan, har både text och musik skriven av sonen som komponerade fram sången hemma vid pianot. Ett annat av de stycken Uppsalapubliken får höra kom till artisten dagen efter hennes mors bortgång.
– Min mor gick inte i kyrkan. Men hon älskade när jag sjöng gospel. Låten handlar om det, och om den resa som är mitt liv.