Brus tillbaka på Konserthuset

Ambienta vågor, problematiserande slagverk och en suggestiv undersökning av de ljud som formar Uppsalas självbild. På onsdag är experimentscenen Brus tillbaka på Konserthuset.

Pär Fredin.

Pär Fredin.

Foto:

Kultur och Nöje2009-12-02 07:53
Uppsalas lokala avantgarde har all anledning att älska Brus, klubben som ger stadens experimentella musikscen en estrad på Konserthuset. Ledorden brukar kretsa kring skevt, oljud och nya korsbefruktningar. Brus vill ge plats åt det som inte ryms någon annan stans.

På onsdag är det dags igen. Marcus Mohall, som är en del av det Uppsalabaserade musikkollektivet Samlingen, ska bjuda på drömska ljudlandskap med ambienta vågformer, slagverkaren Johan Redin ska ge sig på en improvisation som hoppas skapa osäkerhet inför musikens själva väsen och konstnären Pär Fredin ska uruppföra sitt nya verk Från min bräcklighet förnyad - en suggestiv undersökning av Uppsalas auditiva självbild.
— Det är en ljudkomposition som jag framför live utifrån några loopar. Jag jobbar med Uppsalareferenser i allmänhet och Gunillaklockan i synnerhet. Och så Gluntarne, förstås, säger Pär Fredin, nyss hemkommen från en arbetsvistelse i Berlin, där hans tolkning av hemstaden har vuxit fram.

Från min bräcklighet förnyad ställer frågor om de ljud som omger Uppsalas varumärke och som i förlängningen kan anses spegla stadens självbild. Den givna frågeställningen blir; känner de människor som lever i Uppsala igen sig i det ljudlandskap som representerar hemstaden?
— Det är en slags undersökning av ikoniseringen av Gunillaklockan som Uppsalasymbol som jag som Uppsalabo inte riktigt förstår, säger Pär Fredin.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!