Mot slutet av nittiotalet var smygarspelen bland det hetaste som fanns, tack vare titlar som “Metal Gear Solid” och “Tenchu: Stealth Assassin”. Det mest realistiska i genren hette “Thief”, som med sin oförlåtande mekanik lyckades hitta sin nisch på marknaden.
När nu Eidos Montreal ger sig på att tolka serien är det inte mycket som känns igen. Framför allt ger “Thief”, som titeln kort och gott lyder denna gång, spelaren lite för mycket vaddering och stödhjul för att det ska bli riktigt engagerande. Något som alltså går tvärt emot föregångarna.
I sina bästa stunder är “Thief” ett krävande smygarspel där varje fotsteg måste vägas på guldvåg. I rollen som mästertjuven Garret stjäl man från de rika och ger till sig själv med hjälp en rik arsenal av olika smygtekniker och verktyg. Stor vikt har lagts på att ge förstapersonsläget en känsla av att verkligen befinna sig i en riktig kropp med balans och tyngdpunkt. Och med det har man lyckas. Garret är sårbar och utsatt men samtidigt kapabel att undvika upptäckt.
I de sämre stunderna känns “Thief” mer som en lite poänglös fördumning av vad som hade kunnat vara ett lysande smygarspel. Den välgjorda och öppna världen tenderar att stängas in i linjära korridorer som begränsar valfriheten. Och inte heller stridssystemet briljerar utan man får i stort sätt förlita sig på samma strategier om och om igen eftersom det helt enkelt inte ges något utrymme för annat.
Det verkar som att Eidos Montreal tror att man som spelare istället vill investera sin speltid i den konspirationstäta historia som aldrig ens lämnar startstadiet. Något som är symtematiskt för flera delar av “Thief”.
Grafik, ljuddesign, manus och hela uppdrag plågas av flera brister som för tankarna till ett verk som lanserats innan utvecklaren egentligen har varit riktigt färdig. Det är synd för själva grundfunktionen i “Thief”, att smyga och stjäla värdeföremål mitt framför vakternas ögon, är fortfarande både engagerande och atmosfärisk. Den är rent av underhållande nog för att det halvhjärtat ska gå att rekommendera att åtminstone titta närmare på “Thief”.