Indie/rock. Frågan är om någon artist någonsin kommer att beröra mig lika mycket som Bright Eyes gjorde år 2001-2002. Frågan är om Conor Oberst själv kommer att göra det. Idag skriver han mindre om ångest, mer om omvärlden. En fullt naturlig utveckling med åldern, men också något som Oberst visade redan med sidoprojektet Desaparecidos 2002. The people’s key går tillbaka till rötterna, från folksoundet, till mer rak rock med elektro-inslag. Allt det här är bra, men på ett helt annat sätt än 2001-bra. Skivan kräver mer lyssning för att beröra ens en bråkdel av vad lo-fi-ångesten gjorde. Ge den tid och du belönas med rockiga religionsreferenser, några new wave-syntar och en pianoballad. Men det personliga saknas.
Bright Eyes berör inte som förr
I dag skriver Bright Eyes Conor Oberst mindre om ångest och mer om omvärlden. Det är en naturlig utveckling, men det berör inte Maria Nilsson som det en gång gjorde.
Foto:
Bright Eyes
The people’s key
(Saddle Creek/Polydor)
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!