- Sådana här filmer görs inte i Sverige. Det är otroligt kul att få vara med om det. säger han till TT Spektra.
För Joel Kinnaman är detta ett av resultaten av Snabba cash-effekten. Den filmens framgångar har gett regissören Daniel Espinosa Hollywoodfilmen Safe house att regissera och Joel Kinnaman har gjort den kritikerhyllade amerikanska version av den danska tv-serien The killing, men också biofilmer som The darkest hour och de kommande Lola versus och Arthus & Lancelot.
Men det höll på att bli problem.
- Inspelningsstarten av The darkest hour kolliderade med inspelningen av pilotavsnittet till The killing. Så det blev en massa samtal mellan producenterna för att försöka lösa det. Och till slut gick det, säger Kinnaman.
The darkest hour regisseras av amerikanen Chris Gorak och produceras av ryske storproducenten Timur Bekmambetov, mannen bakom Nightwatch-filmerna och Wanted.
Handlingen kretsar kring två amerikanska affärsman och en svensk som kommer till Moskva för att göra affärer när plötsligt katastrofen slår till.
Kinnamans rollfigur skulle först vara tysk.
- Ja, det ville jag inte spela. Jag ville att han skulle vara svensk, säger Joel Kinnaman.
Han beskriver sin rollfigur som en självupptagen affärsman. Men när apokalypsen inträffar pallar han inte för trycket.
- Det är intressant att spela en sådan karaktär. Vissa människor växer och blir ledare i katastrofsituationer. Det blir inte Skyler, som han heter. Han drabbas av panik.
Om handlingen låter dramatisk så blev inspelningen nästan lika omtumlande. Ett tag höll det inte på att bli någon film. De våldsamma bränderna i Ryssland i slutet av sommaren 2010 gjorde att även Moskva fylldes av rök.
Inspelningen stängdes ner.
- Det blev värre och värre, och ingen visste vad som skulle hända. Vi hade filmat här i ungefär tre veckor, men allt som hände var att vi blev lite försenade.
Joel Kinnaman är full av entusiasm när det gäller sin internationella storfilmsdebut.
- Jag gillar alla sorts filmer, bland annat amerikanska popcorn-filmer och science fiction. Jag blir lätt indragen i den världen.
- Och sedan jag såg Avatar har det varit en dröm om att få vara med i en 3D-film. Inte minst det faktum att The darkest hour görs i 3D gör det här till något extra spännande. Men det är utmanande - och kul. Jag har aldrig tidigare varit med i en film med så mycket tekniskt skådespeleri.
Att filma i Moskva var uppenbarligen dramatiskt - och kul.
- Ett stort äventyr. Jag tänker på drama, på litteratur, på Dostojevskij, på all kultur som kommer härifrån. Och när bränderna rasade, då kändes det apokalyptiskt på riktigt.