– En av grundarna till vår teatergrupp, Magnus Åberg, har utbildat sig till dramaturg och det är han som har skrivit pjäsen, berättar Johan Agnerdahl.
Han är medlem i teaterensemblen och har en av huvudrollerna, den som betjänten Ficzkó som har givit pjäsen dess titel. Den är baserad på verkliga händelser i Ungerns historia, men bara delar av berättelsen om grevinnan Erzsbeth Bathory har gått att belägga med gamla protokoll. På 1600-talet dömdes grevinnan för att ha torterat och mördat hundratals av sina tjänsteflickor.
– Det finns rättegångsprotokoll bevarade, så rättegången har bevisligen ägt rum. Sant är också att hon dömdes till rumsarrest på sitt slott för sina brott, troligen i just det rum som hon hade använt som tortyrkammare. Hennes tjänstefolk som varit delaktiga i hennes gärningar dömdes dock till döden, säger Johan Agnerdahl.
Det är mera osäkert om hennes offer verkligen var så många som sägnens 612 stycken. Enligt den lät grevinnan tortera sina tjänsteflickor innan hon dödade dem. Hon tog tillvara deras blod. Den adliga frun hade nämligen för sig att om hon badade i människoblod bibehöll hon sin ungdom. Hon dödade bara unga kvinnor, inga män.
Grevinnan Erzsbeth Bathory var gift och födde minst tre barn, kanske fler. Men det finns en hel del mystik runt hennes person. Hennes far hade psykiska problem till exempel och man kan ju undra över vilken barndom hon hade haft. Hon var en ovanligt välutbildad kvinna för sin tid och det var nog inte alldeles lätt för henne att hävda sig. Och hur var det egentligen med hennes åtal? Kanske det hela egentligen handlade om en penningskuld som grevinnan hade till landets regent?
– Det är en ganska mörk pjäs. Tjänaren som jag spelar är mycket i fokus och det vi tycker är intressant är hur en anställd handskas med det våld som hans arbetsgivare kräver att han ska utföra. Ska han alls hjälpa grevinnan och vad händer om han skulle vägra?
Johan Agnerdahl utlovar dock att inga människor på scenen kommer till skada på riktigt under föreställningen.
– Händelserna i pjäsen är visserligen våldsamma men det blir inte så mycket våld som publiken får se. Fast det är hemligt hur vi tänker gestalta detta.
Teater Usch har funnits i Uppsala sedan 2014 och den bildades av Magnus Åberg och Emma Jidhamre som är gruppens regissör. Gruppens namn är en förkortning av Uppsala scenhaverister, föreningen som Teater Usch är en avknoppare från. De befinner sig någonstans mellan amatörer och proffs. Några av medlemmarna har visserligen rötter i Snerikes nationsteater, men långt ifrån alla. Flera av dem har någon form av teaterutbildning. Johan Agnerdahl har för sin del studerat teater och musik i USA och har haft några jobb som skådespelare. Nu arbetar han som tv-redigerare på ett filmbolag i Stockholm.
Under hösten har gruppen haft kurser och workshops i clowneri, dans och teatersmink vid sidan av repetitionerna.
– Vi har alla höga ambitioner med Teater Usch, säger Johan Agnerdahl.
En av Teater Uschs ambitioner är att upptäcka och använda spelplatser i Uppsala som inte använts så mycket. Sommaren 2015 satte de till exempel upp ”Cyrano de Bergerac” i Källparkens amfiteater.
På Slottsbiografen har de plockat bort de tre första bänkraderna för att scenen där ska bli större. Teateransvariga vid Snerikes nation har också hjälpt till med scentekniken.
Teater Usch spelar ”Ficzkó” från 15 december till och med 18 december.