Blir iPad en succé i läsfåtöljen?
KRÖNIKA. Hur lämpad för läsning är iPad egentligen? Den frågan är märkligt frånvarande i diskussionen, skriver Lisa Irenius.
Apple CEO Steve Jobs shows off the new iPad during an event in San Francisco, Wednesday, Jan. 27, 2010. (AP Photo/Paul Sakuma)
Foto: Scanpix
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Plattan har varit så hajpad före lanseringen att den har kallats Jesusplattan. Men om den är en digital gudason, har den liksom sin historiska föregångare bemötts av initial skepsis. "En produkt som inte revolutionerar ett skit", skrev Dagbladets Linus Brännström.
Men tungt vägande tidskrifter som Wired och The Economist tror försiktigt på "Jobs bok", som den senare kallat den. På förstasidan står Apples vd Steve Jobs med helgongloria. "Den entusiasm som finns hos Apples troende är kanske överdriven, men Mr Jobs meriter tyder på att när han välsignar en marknad, så lyfter den", skriver tidningen. Den spår att förläggare och konsumenter som tidigare tvekat inför e-böcker (som man läser på skärmen), nu kommer att ta steget.
Helt säkert är att iPad - för övrigt även ett omtvistat namn, flera gör anspråk på det - har rört om en del i förlagsbranschen. En ny digital bokhandel, iBook, kommer att sälja e-böcker till plattan. Redan finns avtal med några av de största amerikanska förlagen, som Penguin, Harper Collins och Macmillan. Det har retat upp nätbokhandeln Amazon. I förra veckan stängde den av köpfunktionen på alla titlar av Macmillan. Nu har Amazon surt accepterat att sälja e-böckerna till de högre priser som förlaget vill ta ut. Spelplanen är omritad igen; nätbokhandelns egen läsplatta Kindle har tveklöst fått konkurrens.
Men, frågan kvarstår, kommer plattans utformning att locka till de långa stunder av läsning som en bok kräver? Faktum är att Apple själva marknadsför produkten som "det bästa sättet att uppleva webben, e-post, foton och video". Inte litteratur. För allt tyder på att det fortfarande finns mycket bättre sätt att uppleva en bok. Inte bara på papper, utan även på konkurrerande läsplattor som är avsedda för just läsning, som nämnda Kindle. Den har en mycket läsvänligare skärm, utan bakgrundsbelysning, och betydligt längre batteritid.
Det iPad kan bidra med är färg och möjligheten att se video (!) i böckerna. Videoklipp i prosa öppnar möjligen för nya, kreativa grepp, men en gissning är att många vänder sig till litteraturen för att få paus från rörliga bilder på tv och dator.
Kanske blir Jesusplattan mer av en välsignelse för magasin och tidningar. Här kan man bläddra genom att röra fingrarna vid skärmen och få aptitlig, högupplöst presentation i färg. Och kanske är det, som många hoppas, något som läsarna kan tänka sig att betala för - till skillnad från läsning på webben.
Se: Sådan hajp, sådan parodi. På youtube finns flera roliga videoklipp som driver med lanseringen av iPad. Till de roligare hör Hitlers reaktion. Länkar hittar du här intill.