I år är det 200 år sedan författarinnan gick bort, något som högtidlighålls främst i Storbritannien men också på Upplands mesta barockslott. Gästrummen på slottet håller på att ställas i ordning för utställningen "Jane Austens värld". De vackra kläderna som klär skyltdockor är i tyger som muslin, silkeschiffong och kläde och har använts i filmatiseringar av Jane Austens romaner. Här finns klänningar som burits av filmskådespelare som Kate Winslet och Emma Thompson och rockar och skjortor som burits av Hugh Grant och Colin Firth.
– Vi har fått låna de flesta av utstyrslarna från Cosprop i London, som är Storbritanniens största kostymförråd för teater och film, berättar Annika Williams som är producent för utställningen "Jane Austens värld" på Skoklosters slott.
– Men vi har också kompletterat med föremål och konst ur Skoklosters egna samlingar för att sätta kläderna i sitt historiska sammanhang och för att spegla tiden och dess anda. De finns också ett Skoklosterspår i utställningen som handlar om människorna här under samma tid.
Jane Austen föddes in i en prästfamilj 1775 i det engelska Hampshire. Hon hade två äldre bröder som växte upp och blev militärer, men Jane tyckte om att skriva. Kanske läste hon den feministiska skriften "Till försvar för kvinnans rättigheter" (1792) av Mary Wollstonecraft. 1811 debuterade Jane Austen med romanen ”Förnuft och känsla”. Där kretsar handlingen kring de två systrarna Elinors och Mariannes kärleksbesvär. Elinor representerar förnuftet, medan Marianne är impulsiv och låter sig föras bortom konventionerna.
– De kvinnor som Jane Austen skildrade var ekonomiskt beroende av en man, men de kunde vara moraliskt och intellektuellt oberoende. I utställningens första rum, dagrummet, vill vi visa hur kvinnor vid den här tiden fostras in i sin roll. Det var vissa kunskaper hon skulle ha för att vara attraktiv på äktenskapsmarknaden och det sociala livet var hårt reglerat av ritualer, som att till exempel gå på visit vissa tider på dagen, berättar Annika Williams.
– Austen skrev med humor och ironi. Hon kritiserade sin tids snäva kvinnoroll, samtidigt som hennes hjältinnor kunde röra sig med grace innanför dess gränser.
Kläderna i utställningen är alltså filmkostymer, vilket är en egen konstnärlig genre. De har kommit till i samarbete mellan en kostymör, regissör och skådespelare. När det gäller brudparens kläder i ett av rummen har kostymören låtit de historiska exaktheten få stå tillbaka till förmån för det mer dramatiska.
I rummet som handlar om vad som kan finnas under ytan visas under- och nattkläder. En avlång dampotta i porslin gestaltar problemlösandet runt kvinnliga behov. Här finns också det burgna hemmets mer osynliga innevånare, tjänarstaben.
– Det här är utställningens enda autentiska kläder, ett betjäntlivré i kläde från början av 1800-talet, säger Annika Williams.
I sista rummet kan man få klä sig i kläder från tiden, uppsydda av Petri Tigercrona, intendent och verksamhetsutvecklare på Skoklosters slott.
– När man provar dem så sitter de verkligen annorlunda jämfört med dagens kläder. Klänningarna stramar över skuldrorna, men har rikligt med tyg därunder. När man tar på sig mansjackor så blir man verkligen medveten om sin midja och mage, säger han och demonstrerar med en frackjacka som visar hela framsidan av byxorna från midjan och nedåt.
– Det skulle verka som att gentlemannen kom direkt från en ridtur, jackan var delad i två skört över baken.
Utställningen kan ses på Skoklosters slott till 1 oktober. Under utställningstiden blir det flera temavisningar, empiredans med uppvisning och prova-pådans, en Jane Austenbal 19 augusti och vid tre tillfällen i september blir det föredrag med afternoon tea.