I Danmark sätter alla stora dagstidningar betyg på all kultur sedan ett tiotal år. Mette Terkelsen är kulturredaktör på Berlingske Tidende, Danmarks i dag äldsta dagstidning, som tillsammans med Politiken och Jyllands-Posten räknas till landets tre främsta kvalitetstidningar. I Berlingske används en skala på 1–6, som illusteras med stjärnor.
Varför betyg/stjärnor på all kultur?
– Fördelen med stjärnor är att det är tydligare och klarare. Det blir en symbol som sänder en signal om hur mycket man gillar något. Läsarna får en tydlig indikation på hur bra något är. En del kritiker var emot från början för att de tyckte att betygen kändes för skarpa, men i dag är det ingen som protesterar. Det problem vi har haft är att det ibland har blivit väl mycket fyror bland betygen.
När började Berlingske Tidende med att förse alla recensioner med betyg/stjärnor?
– Det var för 10-15 år sedan. Nu gör alla i Danmark det, utom Kristeligt Dagblad.
Hur har betygen/stjärnorna påverkat arbetet på redaktionen?
– Vi har mycket diskussioner på redaktionen utifrån betygen. Det är bra att det är tydligt, för betygen uppenbarar ibland att recensionen kanske har fel tonläge: att vi får intrycket att något är jättebra fastän skribenten bara har givit en trea i betyg, då frågar vi hur han eller hon tänker. Eller tvärtom, att det finns en negativ ton i recensionen men betyget ändå är högt. Utöver det tycker jag inte att texterna har påverkats av att vi sätter betyg.
Ett argument mot betyg är att kritik inte bara bör handla om värdeomdömen. Hur ser ni på det?
– Jag tror att en bra kritik både ska informera, underhålla och värdera. Men för mig är det också avgörande att en recension aldrig kan vara den enväldiga domen. En recension är ett kvalificerat inlägg av en kvalificerad person. Man kan också kalla det ett förslag på en värdering. Jag tycker att det är intressant att vi på nätet kan ha en dialog med läsarna, där de också kan sätta sina egna betyg. Det kan de redan på sajter som till exempel Amazon.com. Vi vet också att webbanvändarna vill se förslag på betyg, också från helt vanliga människor, som inte är recensenter. Men en kritiker som är knuten till ett medieföretag har ett särskilt varumärke, och en trovärdighet, som är en styrka i den stora massan av kulturkonsumenter som bedömer på amatörbasis.