Berättelserna sammanförde på Bokens dag

Eva Myhrman: "Programmet är verkligen brett! Kvällens författare är väldigt olika från varandra så det ska bli kul att höra dem berätta om sina respektive författarskap. Jag tror jag ska köpa Johan Svedjedals bok om Karin Boye, men först måste jag hitta min kompis."

Eva Myhrman: "Programmet är verkligen brett! Kvällens författare är väldigt olika från varandra så det ska bli kul att höra dem berätta om sina respektive författarskap. Jag tror jag ska köpa Johan Svedjedals bok om Karin Boye, men först måste jag hitta min kompis."

Foto: Staffan Claesson

Kultur och Nöje2017-10-23 22:12

Författarna på plats på Uppsala stadsteater är Malou von Sivers, Johan Svedjedal, Majgull Axelsson, John Ajvide Lindqvist, Åsa Moberg och Soran Ismail. Författaren och UNT:s kulturchef Nina Solomin modererar kvällen. En halvtimme innan programmet börjar kommer nyheten att Johan Svedjedal är en av årets nominerade för Augustpriset!

Som besökaren Eva Myhrman uttrycker det i vimlet innan programmet drar igång är författarna väldigt olika varandra till bakgrund och författarstil. Vad de verkar ha gemensamt är att majoriteten av dem börjat som journalister.

— Journalistiken ska beskriva vad som händer, litteraturen vad som skulle kunna hända, säger Kalle Sandhammar när han hälsar besökare och författare välkomna.

Ett undantag från det påståendet är Johan Svedjedal med biografin Den nya dagen gryr om Karin Boyes författarliv. Efter en kort högläsning är man som besökare övertygad om att litteratur också kan skildra hur det var, om språket är drömskt. Uppsala spelade en stor roll för Karin Boyes författarskap och hennes första tid som skribent var hon det på tidningen Ergo, berättar Johan Svedjedal som skrev biografin i tre års tid.

Det visar sig att Malou von Sivers också har med scenarion från Uppsala i sin bok Mitt hjärtas oro.

— Det är många viktiga scener från Uppsala i boken, berättar hon.

Bokens dag ordnas för att sammanföra läsare med författare, men även författare med sina läsare. Eller som John Ajvide Lindqvist skämtsamt säger:

— Det är roligt att se att man har verkliga läsare som köper ens böcker och att det inte är någon blåsning av förlaget.

Majgull Axelsson håller med om att det ibland känns overkligt att läsarna finns där ute då författarskapet stundvis kan vara rätt så ensamt.

— För mig går det i perioder att åka runt på evenemang som detta. Övriga tider stänger jag in mig och skriver, säger Majgull Axelsson.

För Majgull Axelsson är författarskapet en kontakt till sina läsare och berättar att efter hennes bok Jag heter inte Miriam var det väldigt många läsare som hörde av sig till henne. Med sin senaste roman Ditt liv och mitt, är hon återigen aktuell med en berättelse som kan verka obekväm till en början men som måste berättas.

Berättelserna är det kvällens författare med sina olika bakgrunder och berättarstilar har gemensamt. Under kvällen är det berättelser som måste berättas, berättelser som vuxit fram inom en, berättelser ingen annan velat berätta eller berättelser som glömts bort. Till och med musikunderhållningen under kvällen är en berättelse. Som Titti Sjöblom säger innan hon och spelemannen Ehrilng Eliasson börjar spela:

— Det här är vår historia.

Berättelser är den gemensamma nämnaren för kvällen och som så många gånger tidigare sammanförde berättelserna människor med varandra på Uppsala stadsteater!

charlotte.winberg@unt.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!