I helgen är det Cahmandagarna i Lövstabruk, ett sedan många år återkommande evenemang. I år har man bett Ulf Johansson Werre att skriva musik och på lördag inleder han med att framföra det specialskrivna mässan, Magi och verklighet i Lövstabruk under 300 år - en musikalisk resa i två akter. Werre är, för den som händelsevis inte vet, en flitigt spelande trombonist som spelat med de flesta i den svenska jazzbranschen de senaste 40 åren.
– Det ska bli spännande att göra ett uruppförande. Jag har jobbat mycket med det här, säger Werre.
Vill man vara säker på att få höra den ovanliga mässan bör man komma till Lövstabruk i helgen på Cahmanorgeldagarna. Dessutom är orgeln i Lövstabruk är fantastisk, säger Werre.
– Den har en vacker skir gammal kyrkorgelklang. Den svarar direkt när man tycker på tangenterna. Annars brukar det ta en liten stund innan ljudet kommer ut.
Det blir en hel del arbete för organisten Ligita Sneibe, om eller när de spelar någon annanstans, får hon lära om hela verket eftersom lövstaorgeln är stämd en halvton högre än vanligt.
– Och när jag fick veta att hon ledde Östhammars motettkör så var det bara självklart att vi skulle ha med den i mässan, säger Werre.
Det blir lite av neobarock, musikerna behåller orgelns barockkaraktär men för in tonerna i ett nytt ljus. Det är egentligen inte alls främmande för den här musiken berättar Werre
– Det finns en del som menar att Bach ska spelas med en triolkänsla och åttondelar, känslan som finns i jazz. Inte heller att improvisera, som det numera nästan bara är jazzens uttryck, är egentligen främmande för barockmusiken.
– Det försvann från den för att det blev för svårt för musikerna. Man skrev ner variationer på temat i stället som alltså ursprungligen var improvisationer.
Verket utgår ifrån historiska händelser och dramatiska skeenden i norduppland. En av verkets delar börjar med tonerna i Charles de Geers efternamn, d-e-g-e-e. Den svenske kungen förlorade ett krig mot Danmark och blev skadeståndsskyldig. Han fick låna pengarna av de Geer – mannen som ägde det viktiga bruket i norduppland. En annan komposition utgår från stångjärnshammaren – trummorna får göra det jobbet.
Evenemanget är lite av en festival med servering, visningar och vandringar. På söndag fortsätter orgeltrakterandet med Bachfavoriter av två organister – Gabriella Sjöström från S:t Görans församling och Michael Dierks från Tyska S:ta Gertruds församling, båda i Stockholm.