I morgon, fredag, slås portarna upp till teaterfestivalen Plej arrangerad av den ideella föreningen Scenkonst Uppsala. De bjuder på en fullmatad helg med teater av såväl Uppsalas fria grupper som av enskilda amatörskådespelare. I år dessutom med en större festival än tidigare.
– Vi kommer att ha en extra festivaldag som tillägnas barnen med fyra olika föreställningar, berättar festivalarrangören Hannah Lundgren.
De föreställningar som spelas är Bananteaterns clownföreställning Popo och Grodkungen, som nyligen kom tillbaka från en turné i Indien, Sagogryns Leka tre som baserar sig på Stina Wirséns saga, Awake projects Honkan och Hanneluringen på äventyr samt Flinks och Gerentzs improvisatoriska Sagor för folk från 3 år. Föreställningarna spelas på Teater Blanca och riktar sig till barn mellan 3–10 år.
Men först blir det på sedvanligt vis en rad olika pjäser för den lite äldre publiken.
– Det spännande med Plej i år är att vi har mycket nyskrivet, men också gamla texter i nytt format. Vi har också performance, en queerfeministisk såpa, improvisationsteater och en cyberspaceinspirerad Peer Gynt, säger Lundgren.
Fjorton olika vuxenföreställningar spelas – under fredagen på Reginateatern och under lördagen på Uppsala stadsteater – där den yngsta författaren är femtonåriga Elin Hjert med pjäsen Bakom den osynliga masken. En pjäs som hon skrev efter att ha inspirerats av förra årets festivalbesök.
– Det är en pjäs som handlar om hur unga har det till vardags, om dem som vare sig är mobboffer eller hör till de populära. Om de som är osynliga och som man aldrig pratar om. De borde visas mera uppskattning, säger Elin Hjert.
Du kommer också att spela monologen själv, hur känns det?
– Det känns så klart nervöst men också roligt. Det är första gången som jag uppträder själv inför en stor publik, säger Elin Hjert.
Också Kristoffer Karlssons Ensam är stark och Marie Bredbergs Blodstopp samt Bögen och blatten av Alexander Abdallah och Erik Lindgren är pjäser baserade på egenhändigt skrivet material. Här med teman som identitet, ifrågasättande av konservativa manliga ideal, vilsenhet och längtan efter tillhörighet.
Medverkar gör också mer rutinerade grupper som Bananteatern med sin Frödingföreställning Den gamla goda tiden, Teater Blanca med ett utdrag ur sin mycket uppskattade Resenärerna samt Tio Fötter med sin Brevväxling mellan August Strindberg och Siri von Essén.
– Det roligaste med alla grupper är att de är väldigt engagerade och entusiastiska. Det kommer att bjudas på en hel del kärlek, kryddat med skratt och insiktsfullhet. Samt en och annan ficklampa, säger Hannah Lundgren.