Pjäsen Re-Orientations sätts upp av Londonbaserade gruppen Border Crossings, men med många gästskådespelare och dansare från fyra olika länder. Pjäsen är den sista i en trilogi, och den första med svenska deltagare. Den spelas på Soho Theatre under september, därefter på Dramatic Arts Institute i Shanghai, och till sist i Sverige.
– Att få lära sig både kinesisk och engelsk teatertradition, och åka till Kina på turné. Detta är verkligen mitt livs äventyr! säger Björn Dahlman.
Re-Orientations tar upp tunga teman. Barn som blivit övergivna av sina föräldrar, globalisering, livet efter en miljökatastrof – med utgångspunkt i tsunamin 2004. Pjäsen består av många sammanflätade historier, och det har inte funnits något färdigt manus utan texten har ändrats utifrån ensemblens idéer.
– Den är fragmentarisk, poetisk, nästan som ett collage. Vad det handlar om är ”Vad är det att bo i sitt eget hem, i sitt eget land, när hela världen blivit så genomglobaliserad?”, säger Björn Dahlman.
Själv gör han en av huvudrollerna, en skådespelare som kommer till Kina för att spela karaktären Jean i Fröken Julie.
Han har scener på svenska, engelska och kinesiska, och var ganska nervig inför premiären – inte minst för hur det skulle gå med kinesiskan. Premiären den 9 september gick dock bra.
– Det var underbart pirrigt, vi höll på att ändra och pilla in i sista minuten. Jag bara glad åt att jag vågade slappna av och ha kul och ge järnet ändå! Publiken verkade entusiastisk, och det var varma applåder och en glad ensemble, säger Björn Dahlman.