Bach i Bälinge
Regissören Finn Poulsen sätter nu upp Bachs älskade verk Johannespassionen tillsammans med dirigenten Stefan Parkman, Drottningholms Barockensemble, Uppsala Akademiska Kammarkör och solister. Vi har jobbat på den här idén sedan 1998, säger Finn Poulsen.
Resan till Reims är några exempel. I kväll torsdag, i morgon och på lördag är de aktuella igen med Bachs Johannespassionen i Bälinge kyrka. Stefan Parkman vill introducera barockmusiken för en bredare publik och ser gärna även yngre konsertbesökare.
Berättelsen i huvudrollen
Vid flera tillfällen har man använt Linnésalen i Botaniska trädgården. Den här gången blir det Bälinge kyrka, men precis som förut kommer det befintliga rummet att ingå i scenografin.
— Målet är att låta berättelsen ha huvudrollen, säger Finn Poulsen.
— Det ska kännas som här och nu snarare än ett historiskt drama, fortsätter han.
Den känslan ska infinna sig genom att delar av ensemblen intar olika roller. Även om Bach inte tänkte sig verket sceniskt finns en oerhört finstämd dramatik i det musikaliska språket, menar Stefan Parkman, som förutom musikalisk ledare även kommer att sjunga evangelistens stämma.
— Eftersom text och handling är så starka i sig, behöver det inte vara mer sceniskt, menar han.
— Vi vill inte uppnå samma saker som en blodig film med mycket effekter, flikar Finn Poulsen in. Vi litar på berättelsen. Och på Bach.
På sin höjd kommer de att vandra omkring lite. Kören delas i tre delar och placeras på olika ställen i kyrkan. Men om verket inte kräver något avancerat skådespeleri kan man undra vad Finn Poulsens roll i det hela är.
— Min uppgift är den psykologiska gestaltningen, säger han.
Delikat uppgift
Den stora gåtan i berättelsen är enligt honom Pilatus. Hans rädsla. Den inre brottningskampen mot sitt samvete, hur han hämnas genom anslaget på korset och hur han resten av sitt liv tvingas leva med att han böjde sig.
— Man kan se det som den mäktiges maktlöshet, menar Stefan Parkman.
Att i sång gestalta detta blir en delikat uppgift och det faller på ingen mindre än Olle Perssons lott att axla den. Övriga solister går inte heller av för hackor: Leif Aruhn-Solén (tenor), Lena Susanne Norin (alt), Ingela Bohlin (sopran) och Karl-Magnus Fredriksson som Kristus.
Stefan Parkman har framfört verket ett antal gånger, men den här gången blir det annorlunda. Mellan honom och Finn Poulsen bollas hela tiden idéer om gestaltningen.
— Jag ser det som en chans att fördjupa min bild av verket, säger Stefan Parkman.
De verkar lugna inför uppgiften, men än är inte allt klart.
— Jag har många gåtor kvar, men många av svaren kommer vi att hitta på plats, säger Finn Poulsen och syftar på Bälinge kyrka.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!