Även Pretty Woman glöms

KRÖNIKA. Mina unga studenter kunde sin Pretty woman, men kĂ€nde inte igen sig i Edith Södergran. Men man mĂ„ste in alltid kĂ€nna igen sig, skriver Merete Mazzarella.

Foto: Robert Berthagen

Kultur och Nöje2012-12-16 09:00
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Mot slutet av mitt första studieÄr - det var för nÀstan exakt femtio Är sen - fick jag i uppgift att skriva en analys av en svensk sjuttonhundratalsdikt. NÀr min professor som dÄ var nÀstan lika gammal som jag i dag hade lÀst den tog han av sig glasögonen, putsade dem, tittade pÄ mig och sa: "Lilla barn." Sen sa han inget mer.

Denna höst har jag tÀnkt en del pÄ honom. Jag har hÄllit en textanalyskurs vid den universitetsinstitution jag för fyra Är sen blev pensionerad ifrÄn och redan andra veckan visade det sig att det bland mina tio studenter bara fanns tre som sade sig ha hört talas om Edith Södergran. Ett ögonblick svindlade det för mig och naturligtvis kunde jag inte lÄta bli att berÀtta det för min eftertrÀdare Ebba Witt-Brattström som - Àn sÄ lÀnge - tror att kanonkunskap och kulturarv i stort övervintrat i Svenskfinland. Men hur tÀnkte jag i övrigt? Jag mindes min far som brukade ondgöra sig över att jag inte kunde rabbla upp den gammaltestamentlige Jakobs söner eller stÄlblanka romar-citat eller ens nÄgon enda hel dikt ur FÀnrik StÄl. Hans far hade i sin tur ondgjort sig över att min far inte lÀste klassisk grekiska. Jag försökte tÀnka att mina studenter kunde annat Àn jag. Som it, till exempel - de Àr ju infödda i den vÀrlden medan jag Àr invandrare. (Eller om det egentligen bara Àr turist jag Àr?)

De kunde mycket om nittiotalet, visade det sig, de kunde mer Àn jag, det var nittiotalet som varit deras formativa Är: filmen Pretty Woman snarare Àn Södergrans Vierge moderne blev vÄr gemensamma referens. Vi talade mycket om den och det var genom den jag lÀrde ut flera litteraturvetenskapliga begrepp, bland dem begreppet allusion. Jag försökte verkligen möta studenterna dÀr de fanns, som det heter pÄ pedagogiska. Sen lÀste vi ocksÄ Edith Södergran fast de blankt sa ifrÄn att de inte kÀnde igen sig. Det tyckte jag var intressant för jag tror faktiskt att Ànnu min generation kÀnde igen sig men nu började jag tycka att vi inte behövde stanna kvar dÀr de fanns utan kunde komma vidare. Jag frÄgade inte om de verkligen kÀnde igen sig i Pretty Woman, jag sa att man inte alltid behöver kÀnna igen sig, att man kan intressera sig för det förflutna ocksÄ för dess egen skull, att man kan visa respekt för det förflutna som en frÀmmande kultur med frÀmmande vÀrderingar precis som man visar respekt för frÀmmande kulturer i samtiden. Jag sa att nuet inte rÀcker till ens för den som i första hand vill förstÄ nuet.

Sen lÀste vi lite Runeberg ocksÄ, av bara farten, och nÀr kursen var slut sa jag att de skulle tÀnka pÄ mig den dag - om kanske femtio Är - nÀr de stod dÀr och förstod att en ny generation inte alls kan det som för dem Àr sjÀlvklart att kunna. Jag menar: Till och med Pretty Woman kommer kanske en dag att vara bortglömd.