Tänk dig att du inte skulle läsa den här krönikan, utan i stället få den uppläst i din telefon, samtidigt som en serie bilder passerade revy. Precis så fungerar den israeliska telefonappen Wibbitz, som nu väcker en hel del intresse världen över.
Wibbitz utgår ifrån skrivna texter, men översätter dem inte ordagrant. Istället skapas sammanfattningar, som sedan kompletteras med fotografier, kartor och fetstilta nyckelord.
Nyhetsartiklar förvandlas alltså till ett slags korta videoklipp, som påminner en hel del om telegrammen i tv:s nyhetssändningar.
Det intressanta med Wibbitz är att allt sker automatiskt, vilket gör den till ännu en i raden av algoritmbaserade nyhetstjänster som nu börjar dyka upp.
Bakom rösten som läser nyheterna finns alltså ingen människa, utan en robotröst. Via telefonen bläddrar man lätt mellan olika avdelningar och när de korta klippen har spelat klart kan man dela dem på Twitter eller Facebook. Vill man läsa originalartikeln är det bara att klicka.
Man kan tycka vad man vill om den här typen av appar. Kanske menar vissa att de bara är ännu ett uttryck för en allmän snuttifiering, där allt måste komprimeras och levereras i intelligensbefriade 45-sekundersklipp.
Men det mest intressanta med Wibbitz handlar inte om det. Snarare om hur dagens redaktioner med hjälp av sådan här teknik kommer att kunna använda sig av video på ett billigt sätt.
När tjänsten om några månader blir möjlig att bädda in i medieföretagens egna appar kommer den med all säkerhet att dyka upp i en mängd tidningar. Brittiska The Telegraph har till exempel redan annonserat att man ska testa produkten.
Algoritmer har sedan länge ersatt människor i ett flertal industrier, eftersom de löser uppgifter betydligt bättre och snabbare än vad vi gör. Men inom mediebranschen talas det väldigt tyst om utvecklingen, antagligen bland annat för att den stör journalisternas självbild. Ändå är det troligt att en stor mängd av morgondagens nyheter faktiskt kommer att produceras av datorer i stället för av människor. Redan i dag publicerar för övrigt finanstidningen Forbes helautomatiserade ekonomitexter på sin webb.
Om man nämner sådana här saker i mediesammanhang kommer protesterna alltid omedelbart. Nej, automatiseringen kommer aldrig kunna ersätta saker som djuplodande analyser, stilistiskt fulländade reportage, eller personliga uttryckssätt.
Och det är naturligtvis sant.
Men det börjar bli hög tid att poängtera att det samtidigt kräver att tidningarna faktiskt också regelbundet publicerar sådant material eller satsar på att ta fram skribenter som lär sig att producera det.