Austen med resten
En ung Jane Austen är på många sätt väldigt lik den senaste Jane Austen-filmatiseringen, Joe Wrights Stolthet och fördom (2006), hävdar Susanne Sigroth-Lambe.
Någon egen plats hade inte Jane Austen för att skriva sina romaner. Anne Hathaway låter sin filmrollfigur hitta en egen förnsternisch i stället.
Foto: SF
Det är kanske aningen mer kameravirvlande i den här. Under ett besök på en lantlig marknad med varietéartiste blir åtminstone jag nästan sjösjuk. Det är lite svårt att förstå denna flaxiga musikvideoteknik just här. Men för det mesta är bilderna stabila och riktigt njutbara i sin filmrealism.
Varje Jane Austenfantast kommer naturligtvis att rusa till den här filmen och varje sådan kommer att känna igen sig i den intelligenta dialogen, i den lantliga och halvdöda 1700-talsidyllen och inte minst hos den unga hjältinnan själv, Jane Austen, lika snabbtänkt som väluppfostrad enligt tidens anda. Hon levererar ett knix och en nackböj efter varje spetsfundig kommentar hon säger.
Det är smart men inte helt nytänkt att i en filmbiografi över en författare använda sig av författarens eget sätt att utrycka sig och dennas motivsfär. Shakespeare in love (1999) inledde trenden och i höst kommer ännu en film uppbyggd på samma sätt, där författarens liv vävs samman med dennes verk, nämligen Moliére.
Kan man sin Austen är det roligt att känna igen sig, kan man ingenting om hennes liv eller romaner är det upplysande - även om man kanske inte ska dra alltför stora växlar på sanningshalten i det som berättas.
Filmen är en fantasi runt en kärlekshistoria som författarinnan hade i sin ungdom. Även om den bygger på en biografi av Jon Spence så diskuterar den litterära världen om hur sann den är.
Filmens Jane Austen blir förälskad i en ung juriststudent, Tom Lefroy, som är förpassad av sin sura onkel till det lantliga lugnet på granngården till familjen Austen. Skickligt vävs filmhandling och Austens intrigskapande samman. Mr Lefroy blev enligt denna historia förebilden till mr Darcy i Stolthet och fördom.
Anne Hathaway gör sin Jane till en reslig valkyria, en förvånansvärt självständig ung kvinna i en snöpande tidsålder. Hon tar sig gärna en omgång cricket med de unga männen och är frispråkig i middagskonversationerna, samt tror sig om att kunna försörja sig på sin penna. Detta i en tid, 1700-talet, när romanläsning ansågs vara en smaklös sysselsättning för kvinnor och att bli författare när man var någons hustru var skandalöst.
Hon matchas fint av James McAvoys Tom Lefroy och hennes frisinnade ursprung anar man hos hennes pappa, spelad av James Cromwell.
Det är en frisk och uppiggande blandning av kvinnlig frigörelse och bitterljuv romantik i denna film. Men mixen och de vilda svängarna ger också ett lite konstlat och överdrivet intryck. Den är sevärd, men saknar redan nämnda Stolthet och fördoms mjuka musikalitet.
En ung Jane Austen
(Becoming Jane)
Filmstaden
Regi: Julian Jarrold. Manus: Kevin Hood, Sarah Williams. Foto: Eigil Bryld. I rollerna: Anne Hathaway, James McAvoy, Julie Walters m.fl.
(Becoming Jane)
Filmstaden
Regi: Julian Jarrold. Manus: Kevin Hood, Sarah Williams. Foto: Eigil Bryld. I rollerna: Anne Hathaway, James McAvoy, Julie Walters m.fl.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!