Åsiktskvarnarna kĂ€mpar om ordet

Debattsajterna blir allt fler. Men Àr de inte pÄ vÀg att bli lika enformiga som de traditionella opinionssidor de kritiserar? Johanna Paulsson reflekterar över fenomenet.

Foto: Illustration: Mina Planting, Maria Westholm

Kultur och Nöje2010-12-03 13:55

Den lĂ„nga svansens överflödande marknad möjliggjordes av det obegrĂ€nsade ”hyllutrymmet” pĂ„ internet, menade Wired-redaktören Chris Anderson i boken The long tail och talade om ett hot mot existerande kulturinstitutioner, frĂ„n konventionella media till musikbolag. Den digitala distributionens nĂ€stan obefintliga marginalkostnader har skapat ett klimat dĂ€r det inte lĂ€ngre Ă€r nödvĂ€ndigt med grindvakter som bestĂ€mmer vem som ska fĂ„ ge ut en skiva eller svĂ€nga sig i det offentliga samtalet. Kanske Ă€r det framför allt mot den bakgrunden man ska förstĂ„ den senaste tidens debattsajt-boom.

NĂ€r Newsmill lanserades 2008 var man i princip ensam om sin affĂ€rsidĂ© kring Ă„siktsmaterial pĂ„ nĂ€tet. Men tvĂ„ Ă„r senare har sĂ„vĂ€l traditionella medier som nya aktörer tagit upp kampen. Kriget mot vĂ€derkvarnar tycks ha förvandlats till kriget mot Newsmill, men frĂ„gan Ă€r om inte debattarenan pĂ„ nĂ€tet hĂ„ller pĂ„ att bli lika enformig som de opinionssidor man frĂ„n början stod i opposition till. Newsmills slogan ”VĂ„ra lĂ€sare vet mer Ă€n vi!” hĂ€nger visserligen kvar i sidtoppen men amatörskribenterna som var flitiga aktörer vid starten har med tiden förpassats till kommentarsfĂ€lten.

ÄndĂ„ har tonlĂ€get förĂ€ndrats inom opinionsjournalistiken. Newsmills koncept bygger pĂ„ att redaktörerna efterlyser och uppsöker debattörer inom förbestĂ€mda Ă€mnesomrĂ„den. Vinkeln ska gĂ€rna spetsas till och för Expressen-grabbarna grus – sajtens grundare PM Nilsson och Leo Lagercrantz – handlar ”autenticiteten” inte nödvĂ€ndigtvis om tillförlitlighet utan om egen erfarenhet. Möjligen Ă€r den begreppsvridningen lĂ„ngt mer problematisk Ă€n att Newsmill satsar allt mer pĂ„ sponsrat redaktionellt utrymme och köpta debatter. Den aspekt som nyligen kritiserades i Aftonbladets granskning av Bonnierkoncernen (9/11) men som genom bĂ„de layout och presentation faktiskt bygger pĂ„ större tydlighet kring avsĂ€ndaren Ă€n mycket av det som letar sig in pĂ„ bĂ„de debattsidor och nyhetsplats i traditionella medier.

Det framgĂ„r om inte annat pĂ„ Second Opinion som uppmĂ€rksammat hur pressmeddelanden i princip kan glida rakt in i en dagstidning som Dagens Nyheter. Second-opinion.se Ă€r en mediegranskande sajt, dĂ€r framför allt företag och organisationer som tycker sig ha behandlats ”orĂ€ttvist” i media kan ge sin version genom att lĂ„ta komplettera, korrigera, fördjupa eller granska redan publicerade nyheter. HĂ€r finns förvisso inga Ă€garintressen frĂ„n de stora medieföretagen men verksamheten Ă€r Ă€ndĂ„ delvis kommersiell och bland kunderna finns alltifrĂ„n Riksidrottsförbundet till Svenskt NĂ€ringsliv.
Tanken om att avskaffa mediernas monopol pÄ vinklingen och bredda nyhetsflödet genomsyrar de nya debattsajterna men köpt utrymme förblir förstÄs alltid problematiskt. SVT Debatt har dÀrför velat hÀvda sig som det obundna alternativet pÄ ett omrÄde dÀr Newsmill stÄr lÀngst ut pÄ den kommersiella skalan medan SvD Opinion och Dagens Arena (som bÄda lanserades i september) har en ideologisk prÀgel.

Nya debattchefen Karin Eder-Ekman rekryterades frĂ„n Newsmill och har plockat med sig kvĂ€llstidningstonen till SVT:s debattsajt. Till de egna ”scoopen” hör mest sĂ„dant av sensationskaraktĂ€r. Samtidigt Ă€r det knappast sjĂ€lvklart att ett forum som finansieras genom tv-licensen bör lĂ€gga resurserna pĂ„ braskande rubriker. Som affĂ€rskvinnan Helene Welltons artikel ”DĂ€rför nobbade jag Kungen” (4/11) apropĂ„ den omdiskuterade kungaboken. Eller nĂ€r Kitty Jutbring jĂ€mförde sina Big Brother-upplevelser med situationen för de instĂ€ngda gruvarbetarna i Chile – Ă€ven om hon faktiskt gjorde det bĂ„de bra och balanserat.

Å andra sidan Ă€r det ett typiskt led i den utveckling som public servicekanalerna genomgĂ„tt i allmĂ€nhet och som kulminerade i den hĂ„rt kritiserade valvakans Luuk-lustigheter. Att en sajt som Makthavare.se gjort en poĂ€ng av parollen ”Politik och politikerbevakning – pĂ„ riktigt!” blir pĂ„ nĂ„got sĂ€tt fullt begripligt. NĂ€r traditionella medier inte lĂ€ngre stĂ„r för den förvĂ€ntade seriositeten fĂ„r sakdiskussionerna föras pĂ„ annat hĂ„ll. Dagens Arena erbjuder dem som refuseras av etablerade debattsidor som DN Debatt – och som inte vill skriva pĂ„ Newsmill – ett alternativ med opinion, nyheter och fördjupning ur ett radikalt perspektiv.

Newsmill har i sin tur blivit allt mindre av en motor i nya debatter men dĂ€remot en naturlig del av samtalet i den utvidgade ankdammen med allestĂ€des nĂ€rvarande flanellfarbröder. Liksom ett skyltfönster för folk som har en bok att lansera. Som nĂ€r författaren och relationsexperten Katerina Janouch – aktuell med förĂ€ldrahandboken Nya Barnliv – ivrigt kastar sig in i debatten om SVT:s realityserie Ung och bortskĂ€md. Men hĂ€r finns ju trots allt ocksĂ„ plats för de unga sjĂ€lva att försvara sig, varav ett inlĂ€gg till och med citerades pĂ„ DN:s kultursida. Samtalsklimatet har blivit rikare och replikskiftena snabbare men ocksĂ„ mer svĂ„röverblickade med en outsinlig ström av bĂ„de snillen och stollar.

Newsmill var först ut
Debattsajten Newsmill har funnits sedan 2008 och Ă€gs av Bonnier AB, investmentbolaget Proventus samt grundarna PM Nilsson och Leo Lagercrantz. Millningar Ă€r korta frĂ„gor pĂ„ sajten dĂ€r lĂ€sarna ombeds snabbkommentera med sitt kĂ€nslolĂ€ge: ”nyfiken”, ”glad”, ”arg” eller ”uttrĂ„kad”.
Second-opinion.se drivs av företaget Second Opinion Nyheter AB som Àgs av grundarna Mats Olin och Maria Bjaring. Sajten har tvÄ redaktioner. Företag och organisationer kan betala en mÄnadsavgift eller köpa enskilda granskningar. InlÀgg frÄn privatpersoner, den oberoende redaktionen, uppdragsredaktionen och kunder markeras med olika fÀrger.
Makthavare.se vill kombinera politisk journalistik med bloggens flexibilitet och Àr en vidareutveckling av Almedalsbloggen i samarbete med nyhetsmagasinet Fokus.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!