Arrowhead sätter samarbete i fokus

Den Stockholmsbaserade utvecklaren Arrowhead har kanske hamnat lite i skymundan av andra svenska spelframgångar.

Konceptet bygger på intensiva strider med ett stort fokus på samarbete.

Konceptet bygger på intensiva strider med ett stort fokus på samarbete.

Foto:

Kultur och Nöje2014-01-27 09:59

Men faktum är att deras ”Magicka” har sålt i runt 2 miljoner exemplar sedan det släpptes till PC i början av 2011.

Trots att Arrowhead funnits i knappt fyra år och sett till antal anställda är en liten studio har man haft ett högt tempo. I år är det planerat att de ska släppa det actionfokuserade “Helldivers”, som blir den tredje titeln på kort tid.

I likhet med “Magicka” ligger fokus på samarbete för upp till fyra spelare samtidigt, men fantastymiljöerna är utbytta mot rymdplaneter och spelet har en stämning som inte ligger långt ifrån den klassiska nittiotalsfilmen “Starship Troopers”. Johan Pilestedt är en av grundarna av Arrowhead och förklarar att spelarna kommer att känna igen sig i mekaniken.

– Inför “Helldivers” pratade vi mycket om att göra ett snabbt actionspel, fast på vårt eget vis. Till exempel har vi byggt vidare på konceptet med samarbete men adderat en hel del nytt. Det är ett mer avancerat system nu som kräver att man verkligen håller ihop, säger han.

När vi testar “Helldivers” tillsammans med utvecklarna blir det tydligt vad han menar. Precis som i “Magicka” är upplägget simpelt och det är lätt att sätta sig in i mekaniken. Samtidigt är det ett måste att man är ett samspelt lag. Fiender väller in från alla håll och det gäller att ha en väl avvägd taktik för att det inte ska uppstå kaos. Under stressade situationer är det dessutom lätt hänt att man råkar skada sina medspelare, vilket inträffar vid flera tillfällen.

Som utgivare har Arrowhead knutit till sig Sony, och “Helldivers” lanseras därmed exklusivt till deras format. Att en så stor utgivare skulle plocka upp titeln var från början långt ifrån en självklarhet. Johan Pilestedt berättar att man, trots framgångarna med ”Magicka”, inte riktigt vågade ta för sig.

– Vi var lite rädda för att skicka iväg något till de stora företagen men när vi kontaktade Sony så gick det väldigt snabbt. Och det underlättar en hel del att ha dem i ryggen. De hjälper till med det praktiska så att vi kan fokusera på spelutvecklingen, säger han.

Att man också har gett ut spel tidigare tror Johan Pilestedt är bra. Han berättar att man lärde sig en hel del under utvecklingen av “Magicka” som man har nytta av nu.

– Med ”Magicka” behövde vi bevisa att vi kunde göra spel. Vi arbetade otroligt mycket under den tiden och flera i utvecklingsteamet gick in i väggen. Nu är det friare tyglar. Vi behöver inte bevisa något längre, säger han.

Fakta

Arrowhead: Arrowhead grundades i Skellefteå i mars 2009 men sedan 2011 är de baserade i Stockholm. “Helldivers” släpps till Playstation 4, Playstation 3 och Playstation Vita senare under året

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!