Arg! Wow! Ledsen! Älskar!

På onsdagen fick du fem helt nya sätt att uttrycka dig på. I alla fall om du är en av de Facebookanvändare som har fått tillgång till sajtens nya "reactions".

Så här ser de nya reaktionsknapparna ut på Facebook.

Så här ser de nya reaktionsknapparna ut på Facebook.

Foto:

Kultur och Nöje2016-02-24 16:30

Tummen-upp har fått konkurrens. På onsdagen lade Facebook till fem nya symboler, så kallade emojis, för en hel del användare. Utöver Like-knappen så finns nu också reaktionerna Love, Haha, Wow, Sad och Angry. Översatt till svenska blir det något i stil med Älskar, Haha, Wow, Ledsen och Arg.

Följ gärna UNT på Facebook. Nyheter hittar du här, sporten hittar du här och kulturen hittar du här.

Hur gör du då för att kunna använda de nya symbolerna? De är inte helt lättupptäckta om man inte vet att man ska leta efter dem. För att kunna välja någon av de nya symbolerna behöver du klicka på gilla-knappen och hålla kvar, och så vips dyker det upp fler valmöjligheter. Och om du kollar i mobilen så får du hålla inne gilla-knappen tills symbolerna dyker upp.

Enligt Uppsalabyrån Salgado som jobbar med just sociala medier så kommer man till en början bara att kunna använda nya symbolerna på inlägg, inte på kommentarer. Och alla får inte tillgång till dem på en gång, som vanligt rullar förändringar ut efter hand till olika användare.

Vad kommer den här förändringen att innebära för alla Facebookanvändare?

– Vi har ju mest fokus på vad det kommer att betyda för annonsörerna. Och initialt är det kanske inte så mycket. Det man vet är att alla reaktioner räknas som en positiv interaktion. Och till en början tycker nog folk att det är kul att använda knapparna, så man kan nog förmoda att det blir en ökning av interaktioner. Och då blir förutsättningarna för marknadsföring mer effektiv. Så sammantaget är är positivt för dem som använder Facebook i marknadsföring, säger Joakim Malmberg, produktionschef på Salgado.

Men för de vanliga användarna då?

– Det blir ju fler olika sätt att reagera på en status, Det bli enklare. Förr kunde man bara gilla eller skriva en kommentar. Nu kan man uttrycka sig på fler sätt, vilket förenklar interaktionen. Förmodligen har Facebook tagit fram det här för att användarna har efterfrågat fler sätt att uttrycka sig på.

Något som bekräftas av Facebooks produktchef Sammi Krug, som förklarar förändringen så här:

– Vi gjorde väldigt djupgående efterforskningar inför arbetet med det här. Vi tittade på vilka dekaler folk lämnade efter sig i kommentarsfält, vad de skrev för kommentarer och försökte se hur vi kunde bygga in det på ett bra sätt i produkten, säger han till expressen.se.

Under hösten började ett rykte florera i sociala medie-världen om att Facebook var på väg att ta fram en "ogilla-knapp" en tumme ned.

– Men det dementerade Facebook direkt. För att man med en sådan skulle främja mobbning och inte interaktion. Men då är det det här de har jobbat på istället, säger Joakim Malmberg.

Vad kommer de nya reaktionerna att tillföra för användaren?

– Typexemplet från tidigare är ju om någon har berättat något jobbigt på facebook. Då kan man ju inte trycka på gilla på det. Och att kommentera är kanske för personligt. Vi människor har ju lite svårt att reagera när någon har det jobbigt. Så nu finns det fler enkla sätt att klappa på axeln om någon skriver något sorgset. Så slipper man famla med en kommentar som "jag beklagar" som kanske känns litetorrt.

Vaddå emoji?

Ordet är av japanskt urpsrung och betyder bildtecken. E betyder bild och Moji betyder tecken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!