Apelegans och groteskeri på Strömbom
Rokokon är teatral och förfinad, skör och grotesk, säger Stina Eidem och komponerar en utställning av rokokodressade gipsapor och rundkindade grafikmadonnor på Galleri Strömbom i Uppsala.
Foto:
Stina Eidem har fascinerats av rokokons svulstighet och samtidiga lätthet, av elegansen och groteskeriet. Själv uttrycker hon just detta bland annat genom att göra små apskulpturer i gips och måla delar av deras rokokoklädsel i ljusa, klara färger.
- Ser du här, hon drar upp kjolen, säger konstnären och visar en apdam, kanske en rokokokokott..., som blottar underlivet.
- Där har du det skabrösa!
Som bleka tvillingar står två omålade gipsdamer i rokokostass och betraktar uttryckslöst de små apornas utsvävningar.
På väggen hänger Stina Eidem upp en serie grafiska blad i diverse färgvariationer, alla föreställande en rundkindad rokokodam/madonna med liten page och mops.
- Det här är väl den fulländade treenigheten, säger hon och beskriver rokokon som en fantasivärld, där man överskred gränser och blandade människor och djur, förvrängde proportioner.
Gipsskulpturer, små bronser och glasföremål och grafiska blad är det hon visar på Galleri Strömbom fram till jul.
Under tjugotalet år har Stina Eidem gjort sig ett namn som frilansande tidningstecknare för DN; en som har gått tätt inpå mediernas kändisar med papper och penna i högsta hugg och gett sin version av en trind Göran Persson, en elegant arrogant Jacques Chirac, en omsvärmad Svennis.
- Man står där beredd. Folk rämnar i vissa sekunder. Då fångar man dem!
Men några sådana bilder visas inte på Galleri Strömbom den här gången.
Inte heller får Uppsalaborna se några bilder från konstnärens Kinaresa 2005 som bland annat resulterade i nästan två meter höga akvareller av moderna kineser i gammal teknik på rispapper som visades på Konstakademien i Stockholm 2006.
- Jag har alltid med mig min teckningsbok. Tycker allra bäst om att stå mitt i en framvällande folkhop och teckna. Att vara en del av mängden människor och låta handen löpande teckna det som ögat ser. Fast jag gör det hellre utomlands än i Stockholm, där jag bor och där det kan råka dyka upp någon som jag känner. Det distraherar.
Men i den aktuella Uppsalautställningen, har Stina Eidem valt att gå ner i historien och den gamla kulturen för att hitta sina motiv.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!