Om någon hade sagt för ett par år sedan att Sveriges hetaste sängkammarsoul skulle komma från Uppsala så hade man knappast trott det. Men 2013 verkar inte bli något vanligt musikår i våra trakter. Nordpolen och Lissi Dancefloor Disaster har just släppt utmärkta album och nu är det Ansiktets tur.
Ansiktet består av musikaliske duracellkaninen Herbert Munkhammar (han lär ju inte vila mycket) och Erik Nordström, kända från Maskinen och Afasi & Filthy respektive Lilla Sällskapet. De har gått samman för att återuppfinna, eller kanske bara uppfinna, genren svensk smör-r’n’b. Det är alltså sex det handlar om, mycket sex och alla sorters sex, med olika resultat - inte allt lyckat.
Som så ofta när Herbert Munkhammar är inblandad handlar det om fyndig formuleringskonst. Ansiktet har gjort det smarta draget - som man ofta undrar varför inte fler gör - att vända upp och ned på en känd formel. Den nya r’n’b-mannen är helt enkelt den gamla r’n’b-mannen fast tvärtom. För alla oss som egentligen velat lyssna på sängkammarsoul men haft svårt för när machomän som R Kelly bjuder in dam efter dam att glida nerför hans stång (autentisk r’n’b-formulering, inte min) är det välkommet, uppfriskande och befriande.
#Dennyarnbmannen är ett genusprojekt med humor. I stället för att klä av kvinna efter kvinna, som brukligt, är det här klyschorna som plötsligt står med rumpan bar. Samtidigt lyckas de balansera fnissen och undvika att det blir fars av det hela - då och då är det också riktigt sexigt. Det är förstås de snygga beatens förtjänst.
Albumet rör sig från klassisk soul-r’n’b av D’Angelo och R Kelly-typ, med mjuka övergångar, massor av eko och sång i många lager. Snygga 666 är närmast mallen, snygg och fyndig med sin delvis talade "du vill bara ha sex, du vill bara ha sex"-refräng. Otrohetslåten Låtsas som inget hänt är en klockren hit med en stark popkänsla i Veronica Maggio-stil. Om inte Ansiktet hållit en viss distans hade det kunnat vara hjärtskärande på riktigt med rader som "om hon har nån annan med sig/tar jag varvet runt kvarteret/det är ändå inget permanent/gör det enda jag kan göra/onsdag torsdag fredag lördag/låtsas som om ingenting har hänt".
Allra bäst blir det när de tar ut svängarna ordentligt och inte smeker för mycket medhårs rent musikaliskt. Låten Singel har en del gemensamt med Maskinens Megalomani med sitt tunga, enkla beat som byter soulens USA mot dansens Brasilien.
Att hela låten sjungs i röstförvrängd falsett är fullständig galenskap och genialitet på samma gång. Det visar att det finns så mycket mer för Ansiktet att göra än att vända ut och in på andras mallar. Det ska bli mycket intressant att se vad som kommer efter #Dennyarnbmannen, som först och främst känns som ett formmässigt experiment, ett temaalbum om en genre. Kommer duon att ge sig på något helt annat nästa gång? Eller är den nya r’n’b-mannen - sårbar och undergiven - här för att stanna?