Annan bohem i Sigtunaopera

Pariskonstnärer, 1830-tal, den lungsjuka Mimi — visst är det operan Bohème. Men inte i Puccinis berömda version, utan den mindre kända av tonsättaren Leoncavallo. Det bjuder Opera Mobile på i Sigtuna i sommar.

Opera i Sigtuna. Från vänster Anne-Marie Brinck, Harald Nygren, Ingela Brimberg, Peter Tornborg, Yvonne Östlund och Michael Bartov.

Opera i Sigtuna. Från vänster Anne-Marie Brinck, Harald Nygren, Ingela Brimberg, Peter Tornborg, Yvonne Östlund och Michael Bartov.

Foto: Anna Orring

Kultur och Nöje2005-06-29 20:48
För fjärde sommaren i rad spelas utomhusopera på Hotell Kristinas gård i Sigtuna. Liksom förra året är det ett verk av den italienske tonsättaren Ruggero Leoncavallo som sätts upp. Bohème är en av mest spelade operorna, men då i den variant som den mer kände Puccini komponerade.
— Jag tyckte det var spännande att sätta upp en annan version. Den är mer realistisk och inte så sockersöt som Puccinis. Första akten är rolig, sedan blir det mer och mer tragiskt, säger Anne-Marie Brinck, regissör.
Peter Tornborg har varit med de tidigare somrarna på olika sätt i produktionerna. I år har han rollen som Marcel, som är "väldigt macho".
— Den här versionen är minst lika hjärteknipande som Puccinis. Det slutar med ond bråd död, säger Thornborg.

Publiken delaktig
Inne i hotellets teater, en före detta skolaula i funkisstil som renoverades förra året, pågår repetitionerna. Uppsättningen är gjord för att spelas på utomhusscenen till ackompanjemang av både piano och publikens klirrande med besticken. Men blir det regn spelar man inomhus.
Anne-Marie Brinck bär in lass efter lass av blommiga klänningar, spetsprydda parasoll, sidenkravatter och rutiga herrbyxor. Förutom att vara regissör har hon sytt alla kostymer själv.
— Jag fick för mig att tjejerna skulle ha tre byten också, säger hon.
Opera utomhus är mer krävande för sångarna. Men det kan också ge en annan kontakt med publiken, i alla fall om spelplatsen är så intim som hotellets gård.
— Det blir mer närkontakt med publiken. Vi försöker att involvera publiken i föreställningen. Sångarna kan göra entré och sorti genom publiken. Folk ska känna att de är med på Café Momus i Paris, säger Anne-Marie Brinck.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!